Carole Boelen
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carole Boelen
Carrefour Frankrijk zet een punt achter de winkelketen Carrefour Bio. Het kiest voluit voor de winkelketens die het overnam, Bio c’Bon en SoBio.
Carrefour heeft zich tot missie gesteld bio toegankelijk te maken voor iedereen. Onderdeel daarvan is de overname van twee gespecialiseerde ketens: SoBio en meer recent Bio c’Bon, waarvan het nu de naambekendheid en het cliënteel maximaal wil benuten. Het betekent dat Carrefour France de stekker trekt uit zijn winkelnetwerk Carrefour Bio, die grotendeels zullen veranderd worden in Bio c’Bon winkels. De resterende winkels zullen, waar er al winkels van Bio c’Bon zijn of het potentieel te onzeker is, gewoon Carrefour City of Carrefour Express worden.
In erg dynamische Frans biomarkt kiest Carrefour er dus voor om terug te vallen op twee pure players. Bio c’Bon is winkelketen die voor in stedelijke gebieden aanwezig is, SoBio is een kleine gespecialiseerde winkel. De verandering geldt alleen voor Frankrijk, niet voor België. In België gaat Bio c’Bon op eigen kracht verder: het was niet betrokken bij de overname in Frankrijk. Er is maar één Carrefour Bio, die als testwinkel geldt, in Sint-Lambrechts-Woluwe. Tegelijk zou het verbazend zijn dat de lokale Belgische strategie volledig afwijkt van de analyse van de groep, die duidelijk gespecialiseerde winkels naar voor schuift.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?