istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
istock
Duizend referenties te leveren in 15 minuten : we weten niet precies waar, wanneer of onder welke naam, maar Carrefour gaat de quick commerce-uitdaging aan.
Onze collega's van Linéaires hebben bekendgemaakt dat Carrefour voorbereidingen treft, kort nadat het een belang had genomen in de Franse start-up Cajoo, om in Frankrijk zijn eigen expresdienst "levering in 15 minuten" te lanceren, met een assortiment van 1.000 referenties. Noch de datum van de lancering, noch het gebied dat wordt bestreken, noch de naam van de dienst zijn bekend, hoewel onze collega's hebben begrepen dat ‘Carrouf’ de voorkeur van de interne teams zou wegdragen.
Niets van dit alles lijkt op dit moment gepland te zijn bij Carrefour België, waarmee we contact hebben opgenomen. De keten herinnerde er ons wel aan reeds tal van thuisbezorgoplossingen aan te bieden via zijn partnerschappen met Ship To, Deliveroo en Uber Eats.
En het gaat snel op deze ontluikende markt, net zo snel als in de quick commerce geleverd wordt. Dat komt waarschijnlijk omdat de spelers die er zich aan wagen, te beginnen met Gorillas, overtuigd zijn van het bestaan van een bonus voor bekendheid : het is een voordeel om investeerders aan te trekken als je in een leidende positie verkeert, een beetje zoals HelloFresh voor maaltijdboxen. Er zijn echter nog onzekerheden over de levensvatbaarheid van de formule, gezien de vermoedelijke beperktheid van de gemiddelde boodschappenmandjes. Om nog maar te zwijgen van de hedendaagse tegenstrijdigheden, die ertoe leiden dat de jonge generatie van stedelijke professionals zowel van slow food als van quick commerce houdt, de voorkeur geeft aan duurzame en fairtrademodellen en geïnteresseerd is in diensten die gebaseerd zijn op een bijna dwangmatige zin voor urgentie.
Aan de andere kant is het logisch dat grote detailhandelaren met dit soort diensten experimenteren. Jarenlang hebben zij "click & collect"-webwinkels ontwikkeld zonder enige echte garantie op winstgevendheid, maar omdat het onmogelijk was geen knowhow op te bouwen over een groeiend kanaal dat zij weigerden over te laten aan online warenhuizen of aan het dreigende Amazon. Is quick commerce een dienstverlening die de food retailers echt willen? Waarschijnlijk niet. Maar het is beter om snel te schakelen en te leren, dan om het terrein over te laten aan nieuwkomers die zo voor zichzelf een bolwerk weten op te bouwen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?