- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Carrefour Group behaalde in het derde kwartaal van 2021 een groei van 0,8% op like for like (LFL) basis in vergelijking met een bijzonder sterk derde kwartaal in 2020. Al stellen de Belgische cijfers teleur: de verkoop daalde met 5,4% in het derde kwartaal van 2021, en is vlak (0%) over een periode van twee jaar.
Alexandre Bompard, de baas van Carrefour Group, was tevreden toen hij de kwartaalresultaten van zijn groep becommentarieerde: de omzet blijft stijgen (+0,8%) ondanks een bijzonder sterk derde kwartaal van 2020. Over twee jaar bedraagt de groei van de omzet: +9,2% LFL.
In zijn thuismarkt Frankrijk daalde de omzet tijdens het derde kwartaal van 2021 met 0,3% LFL (+0,8% LFL in food en -7,1% LFL in non-food). De groep verklaart deze daling door het feit dat haar hypermarkten tijdelijk te lijden hadden onder de invoering van de coronapas, waardoor de toegang tot belangrijke winkelcentra van midden augustus tot eind september werd beperkt.
In de rest van Europa zijn de resultaten meer gemengd. Roemenië en Polen boekten vooruitgang, Spanje bleef positief over twee jaar (+3,9%) en won marktaandeel, en Italië behaalde een schuchtere groei (+0,8%) na een zeer slecht derde kwartaal in 2020. Maar als we naar de Europese resultaten kijken, springt België eruit, weliswaar op een negatieve manier: de omzet (1,01 miljard euro) daalde met 5,4% (LFL) in Q3 2021, waarmee de groei (+5,4%) van Q3 2020 teniet werd gedaan. Over een periode van twee jaar is de omzet dan ook stabiel ten opzichte van 2019. “Onze prestatie weerspiegelt de daling van de markt, gezien de deflatiedruk op levensmiddelen en een hoge vergelijkingsbasis, aangezien de zomer van 2020 profiteerde van een hoog binnenlands toerisme door de crisis”, aldus Carrefour Group. Een verklaring die overeenkomt met de gemoedstoestand die wij sinds augustus zagen bij vele marktspelers: velen klaagden over slechte resultaten tijdens deze rotzomer. Wij zullen dan ook met belangstelling de komende publicaties van de kwartaalresultaten van de twee belangrijkste Belgische concurrenten van Carrefour volgen om te peilen in welke mate deze zomerse terugval aan onze markt kan worden toegeschreven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?