Carrefour Group heeft zijn nieuwste ambities voor zijn Carrefour 2022-plan voorgesteld. De supermarktketen wil dit jaar maar liefst 2,8 miljard euro besparen, in plaats van de eerder aangekondigde 2,6 miljard. Daarnaast wil het zijn hypermarkten verder verkleinen, meer omzet halen uit bio, food e-commerce en het Carrefour-merk, en zijn klantentevredenheid vergroten. 

Bij de publicatie van zijn financiële cijfers voor het afgelopen boekjaar, die u trouwens al eind januari op Gondola.be kon lezen, maakte Carrefour Group ook zijn nieuwe ambities bekend in verband met zijn Carrefour 2022-plan. Zo wil de groep eerst en vooral nog meer gaan besparen: in plaats van dit jaar 2,6 miljard euro te besparen, wordt dat budget verhoogt tot 2,8 miljard euro. Ook wil de supermarktketen voor 300 miljoen euro extra aan niet-strategische vastgoedactiva verkopen. Die beslissing komt er omdat de groep ruim een jaar eerder dan verwacht zijn doelstelling van 500 miljoen euro haalde. Verder moet ook de klantentevredenheid beter en bevestigt de groep zijn intentie om tegen 2022 4,2 miljard euro uit food e-commerce te halen en nog eens 4,8 miljard euro uit bio. Andere doelstellingen? Zijn hypermarkten wereldwijd met 350.000 m2 verkleinen tegen 2022 en het assortiment dit jaar nog inperken met 15%. Tot slot moeten de eigen merken van Carrefour tegen 2022 goed zijn voor een derde van de omzet en wil de groep tegen datzelfde jaar in totaal 2.700 buurtwinkels openen.

“Het Carrefour 2022-plan levert solide resultaten op en zet de groep op een winstgevend groeitraject”, verklaart Alexandre Bompard, CEO van Carrefour Group. "Deze resultaten zijn zichtbaar in onze financiële prestaties en in al onze strategische prioriteiten: het tempo van de expansie van onze groeiformules versnelt, bio en Carrefour-producten winnen terrein, we presteren boven de verwachtingen op het vlak van food e-commerce en ons prijsconcurrentievermogen verbetert. Dit momentum uit zich in het verbeteren van de klantentevredenheid, iets wat meer dan ooit centraal staat in onze prioriteiten. We bevestigen ons leiderschap in de voedseltransitie voor iedereen, en verhogen of bevestigen onze Carrefour 2022-doelstellingen.”