Carrefour Group behaalde in het vierde kwartaal vorig jaar een omzet van 21,74 miljard euro, ofwel een stijging van 3,1%. De Franse thuismarkt bleef stabiel, in tegenstelling tot België dat enkele klappen moest incasseren: de omzet daalde met liefst 1,1% tot 1,12 miljard euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Carrefour voorstelde. 

Carrefour Group zette in het vierde kwartaal van 2019 mooie cijfers neer. De groep zag zijn omzet met 3,1% stijgen tot 21,74 miljard euro. Ofwel een stijging van 2,5% bij constante wisselkoersen. Voor het hele boekjaar klokte de groep af op 80,74 miljard euro, een stijging van 3,1% op vergelijkbare basis en 2,1% bij constante wisselkoersen. 

“2019 was een belangrijke mijlpaal voor onze groep. Carrefour wist een solide en rendabele groei neer te zetten", verklaart Alexandre Bompard, CEO van Carrefour Group. "Ons transformatieplan werpt zijn vruchten af. De talrijke initiatieven op het vlak van de foodtransitie, e-commerce en het concurrentievermogen werden positief onthaald door onze klanten en bevestigen de relevantie van ons omnichannel model. De groep gaat de volgende fase van het plan met vertrouwen tegemoet, met meer robuuste fundamenten om de opwaartse dynamiek uit te breiden, die de klantentevredenheid en de groei van de verkoop combineert.”

Frankrijk

Op zijn thuismarkt had Carrefour het niet gemakkelijk. De groep had er in het vierde kwartaal af te rekenen met de gevolgen van stakingen en zag zijn verkoop daardoor licht wegzakken met 0,9% op vergelijkbare basis tot 10,34 miljard euro. Daarbij was het vooral de non-foodafdeling die in de klappen deelde: -7,7%, in tegenstelling tot de verkoop bij de voeding die stabiel bleef (+0,4%).

Als we specifiek kijken naar de verschillende formats zien we dat de hypermarkten het opnieuw erg lastig hadden. Zo daalde de verkoop er met 3,4% tot 5,47 miljard euro. Dat was vooral te wijten aan aan de stakingen in december en de impact van de nieuwe voedingswet op eindejaarsproducten. 

De supermarkten waren dan weer goed voor een omzetstijging van 2,2% tot 3,34 miljard euro. Een mooi resultaat als je weet dat er minder promo’s plaatsvonden tijdens de ‘Market maand’ in november. Daarnaast zorgde de hogere penetratie van Carrefour-producten voor een mooie bijdrage. 

En ook de andere formaten wisten een kleine groei van 1,1% op te tekenen tot 1,53 miljard euro. De buurtsupermarkten groeiden zelfs met 3,2%, al daalde de verkoop bij de ‘Rue du Commerce’-keten wel. Verder wist Carrefour in Frankrijk sterke resultaten te behalen op het vlak van bio en food e-commerce.

Voor heel 2019 bleef de verkoop van Carrefour stabiel (-0,1%) en klokte zo af op 38,86 miljard euro. De hypermarkten daalden daarbij met 2,1% tot 20,02 miljard euro. De supermarkten groeiden dan weer met 1,9% tot 12,82 miljard euro en ook de andere formaten tekenden een groei van 2,2% op en klokten zo af op 6,02 miljard euro.

België

Niet alleen in zijn thuisland, maar ook in ons land vielen de resultaten van Carrefour tegen. In het vierde kwartaal zakte de omzet met 1,1% tot 1,12 miljard euro. De keten werd afgestraft door een dalende FMCG-markt in het vierde kwartaal. De initiatieven van het Act For Food-programma, waaronder de promotie van bio en lokale producten, zetten hun positieve resultaten verder. Daarnaast investeerde Carrefour ook in zijn prijzen. Zo verlaagde de supermarkt in november nog de prijs van 1.000 producten

Over heel het boekjaar daalde de omzet van Carrefour met 1,5% op vergelijkbare basis tot 4,15 miljard euro. 

Europa

Hoewel de kwartaalresultaten in België tegenvallen, wist de groep in heel Europa, exclusief Frankrijk, een kleine groei van 0,7% op vergelijkbare basis te behalen, waardoor de groep afklokte op 6,45 miljard euro. Die lichte groei was vooral te danken aan Polen (+4,7%) en Roemenië (+4,5%) die een omzet van 638 en 633 miljoen euro wisten te verzilveren. Die laatste groei was vooral te danken aan het succes van het Supeca-format. 

Verder wist Spanje zijn omzet voor het eerst lichtjes op te trekken tot 2,73 miljard euro (+1,2%). Dat was onder meer te danken aan de goede dynamiek in de verschillende formats, inclusief online, en de vele initiatieven om bio, eigen en verse producten te promoten.

De slechtste leerling van de klas bleek echter Italië. Het land zag zijn verkoop wegzakken met 2,2% tot 1,32 miljard euro. Ondanks de moeilijkheden op de Italiaanse markt, blijft Carrefour er wel ongestoord zijn Carrefour 2020 plan doorvoeren. Dat uit zich onder andere in het goedkoper maken van producten, de ontwikkeling van buurtsupermarkten enzovoort.

Als we naar heel het jaar kijken, zien we dat de omzet van Europa, exclusief Frankrijk, stabiel bleef (-0,1%) en eindigde op 23,36 miljard euro. Daarbij zijn het Polen (+4,9%) en Roemenië (+3,6%) die hun verkoop zagen opklimmen tot respectievelijk 2,19 en 2,25 miljard euro. Spanje bleef stabiel, alleen Italië incasseerde flinke klappen (-2,6%) en eindigde op 5,05 miljard euro. 

Latijns-Amerika

In tegenstelling tot de andere markten, deed Latijns-Amerika het wel goed. Carrefour wist er in de laatste maanden van 2019 een groei van 15,1% op te tekenen, waardoor de keten er afklokte op 4,49 miljard euro. Dat was vooral te danken aan Argentinië dat een indrukwekkende groei van 57,4% boekte, goed voor in totaal 620 miljoen euro. Stijgende volumes en meer verkoop, maar evengoed de goede commerciële positionering van Carrefour en de nabijheid bij zijn klanten, lagen aan de basis van dit goede resultaat.

Ook Brazilië deed het lang niet slecht: zijn omzet steeg met 7,6% tot 3,87 miljard euro. Daarbij steeg de omzet van Carrefour Retail met 12,7%, ofwel het beste kwartaalresultaat in de afgelopen 5 jaar. Atacadão droeg ook zijn steentje bij en zag zijn groei met 5,5% toenemen. 

Voor heel het boekjaar steeg de verkoop in Latijns-Amerika met 14,6%  tot 16,46 miljard euro. Daarbij was Brazilië goed voor een omzet van 14,08 miljard euro (+6,5%) en klokte Argentinië af op 2,38 miljard euro (+54,4%).

Azië

Op de Aziatische markt heeft Carrefour enkel nog winkels in Taiwan. Die markt behaalde in de laatste maanden van vorig jaar 464 miljoen euro (+1,3%) omzet. Voor heel het jaar klokte de verkoop af op 2,05 miljard euro (+1,3%).

Vooruitzichten

In zijn kwartaalcijfers benadrukt Carrefour nogmaals zijn intentie om dit jaar 2,6 miljard euro te besparen. Daarnaast wil het tegen 2022 maar liefst 4,2 miljard euro uit food e-commerce halen en nog eens 4,8 miljard euro uit bio.