De Franse supermarktgroep Carrefour is door zijn Canadese concurrent Couche-Tard gecontacteerd voor “een toenadering”. De gesprekken zitten nog in de verkennende fase.

De Canadese supermarktgroep Couche-Tard heeft contact opgenomen met Carrefour voor een mogelijke overname, maakten de twee bedrijven elk in een apart statement bekend. “De gesprekken zitten nog in de absolute beginfase”, aldus Carrefour, dat benadrukt dat de stap van Couche-Tard ‘vriendschappelijk’ is. “Over de voorwaarden van de transactie wordt nog onderhandeld”, klinkt het bij de Canadese groep, die benadrukt dat het tot een vriendschappelijke overname wil komen. Als het tot een deal zou komen tussen de twee bedrijven, samen meer dan 50 miljard dollar waard, zou de Canadese groep meer voet aan de grond krijgen in Europa en Latijns-Amerika. 

Het nieuws over de toenadering tussen de twee lekte uit door een bericht van persagentschap Bloomberg. Als het tot een fusie tussen de twee bedrijven zou komen, zou dat voor de retailsector een enorme verschuiving betekenen. Het is nog veel te vroeg om in te schatten wat de praktische gevolgen van een eventuele overname zouden zijn. Couche-Tard is op wereldniveau een kleine speler. Carrefour heeft een netwerk van meer dan 12.000 winkels in meer dan dertig landen wereldwijd en stelt meer dan 320.000 werknemers. Couche-Tard heeft een netwerk van meer dan 9.200 convenience stores in Noord-Amerika onder verschillende merknamen, waaronder Circle K. 

"Doordat de beurskoers van de Groupe Carrefour al tien jaar stagneert, is het niet langer aantrekkelijk voor institutionele beleggers. In tegenstelling tot zijn grote concurrent en referentiepunt, Walmart, heeft de herstructurering van ceo Alexandre Bompard niet het verwachte doel bereikt. Het is belangrijk om te weten dat beurswaarderingen in de retail uitgaan van een digitale integratie: Ahold lijfde bol.com in en vooral Peapod ontwikkelt zijn thuislevering in de VS. Walmart namen meerdere pure players over (waaronder JD.com) en ontwikkelde een digitale strategie. Carrefour biedt dat niet aan zijn aandeelhouders, op korte noch op lange termijn. Een exit is interessant voor de aandeelhouders, maar beantwoordt niet aan de grondige ontwikkeling van het strategisch plan van de groep: snel en grondig ontwikkelen op vlak van e-commerce.