- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Enkele maanden nadat Carrefour de transformatie van haar Belgische Hypermarkten afrondde, kondigt de retailer een nieuw ambitieus project. De retailer werkt aan de “Hypermarkt van de toekomst”, een winkel die dit jaar nog de deuren zal openen.
In september 2014 rondde Carrefour de transformatie van haar Hypermarkten in België af. In 4 jaar tijd werden 44 Hypermarkten getransformeerd. Vier maanden later, kondigt Carrefour België aan dat het dit najaar de Hypermarkt van de toekomst zal openen. Wat het concept juist inhoudt en waar het exact zal openen, is nog niet helemaal duidelijk.
Klant centraal
Wel duidelijk is dat Carrefour het een ambitieus project noemt, en dat er meer dan 10 specialisten en meer dan 500 afdelingsmanagers en andere experten aan het project meewerken. De retailer voegt daar aan toe: “In de Hypermarkt van de toekomst zal de klant meer dan ooit centraal staan. Carrefour België wil klanten, partners en medewerkers met elkaar verbinden op een manier dat ze hun passie voor het winkelen ten volle kunnen beleven en start hiervoor met een blanco blad.”
Digitale aanpak
De Hypermarkt van de toekomst zal volgens Carrefour op 8 pijers worden gebouwd:
1) een hypermoderne winkelervaring voor de klant,
2) een digitale aanpak,
3) een ruime keuze aan producten,
4) innoverende diensten,
5) een soepele opstelling zodat het zich aan elk publiek en omgeving kan aanpassen,
6) hedendaagse eenvoud,
7) lage prijzen en scherpe promoties,
8) een duurzame aanpak.
Naar het Franse voorbeeld?
In april vorig jaar, opende Carrefour Frankrijk al een “hypermarkt van de toekomst” bij onze zuiderburen. In deze winkel in Villeneuve la Garenne (ten noorden van Parijs) staat digitale technologie centraal in het verbeteren van de winkelervaring: digitale terminals, een virtuele muur voor non-food, een app die de weg wijst in de winkel, geolokalisatie van producten, een interactieve spiegel, contactloos betalen,….
Het zou dus wel eens goed kunnen dat de aangekondigde Belgische winkel in de lijn ligt van de Franse “geconnecteerde supermarkt” en dat we deze innovaties binnenkort ook terug te vinden zullen zijn bij ons.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?