- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour heeft er een heel goed eerste kwartaal op zitten: overal in Europa, ook in ons land, groeit het stevig. De verbetering was er al voor de coronacrisis begon.
Carrefour groeide in het eerste kwartaal met 7,8% en bereikte een omzet van 19,4 miljard euro. Dat is meer dan de prognoses van de meeste analisten voorspelden. De coronacrisis zorgt mee voor de groei, maar de groei was al te zien voor de crisis. In januari en februari was er al een groei van 4,5%. België haalde een kwartaalomzet van 1,053 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 6,2%. Het marktaandeel nam toe, ook in de periode voor de uitbraak van het coronavirus.
De vooruitgang is te zien in alle landen waar de groep actief is: de vergelijkbare groei bedraagt 4,3% in Frankrijk, 6,1% in de rest van Europa, 17,1% in Latijns-Amerika en 6,% in Taiwan. De retailer wijst wel op een groot contrast tussen food (+9,9%) en non-food (-3,5%). E-commerce in voeding ging met wel 45% vooruit, de verkoop van bioproducten steeg met 30%. Carrefour profileert zich als de goedkoopste supermarktaanbieder van bio.
Ook de andere Europese landen deden het goed: +2,5% in Italië, +6,6% in Spanje, +8,8% in Polen en +9,7% in Roemenië. De groep zit goed op koers om de doelstellingen van het strategisch plan Carrefour 2022 te halen en gaat dan ook verder met de lopende operationele ingrepen: het verder inperken van de verkoopoppervlakte van de hypermarkten, de rationalisering van het assortiment, de uitbouw van de huismerken en de versnelde expansie van de gemakswinkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?