iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
België, chocoladeland? Even niet, zo lijkt het: de consumptie van chocolade in ons land ging het voorbije jaar achteruit. Over een langere periode bekeken is er wel nog altijd groei.
De chocolademarkt is traditioneel vrij stabiel, maar net als veel andere markten werd ze door de coronapandemie flink door elkaar geschud. De gevolgen zijn vandaag nog altijd te voelen. De categorie liet het voorbije jaar een negatieve evolutie zien, blijkt uit cijfers van NielsenIQ (-4,1% in waarde, -5,6% in volume). Tijdens de pandemie kende de categorie een sterke groei, waarna een logische terugval kwam die vandaag nog altijd in de cijfers af te lezen is. Bij bepaalde segmenten komt daar nog een andere reden bij. Chocolade verrassingseitjes van het type ‘Kinder Surprise’ hebben bijvoorbeeld zwaar te lijden gehad onder de salmonella-uitbraak in de fabriek van Ferrero in België. Het laat een stevige daling zien (-35,3% in volume, -33,4% in waarde). Er zijn ook enkele hele kleine niches die een sprong vooruit maken in volume, zoals het type Koetjesreep (+8,7%) en Miniatures (+8,1%), net als het iets grotere segment van het type Merci (+10,4%). De markt van pralines blijft stabiel (+2,2% in waarde, -1,3% in volume).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?