iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De chocoladesector blijft ondanks alle inspanningen slecht scoren als het gaat over traceerbaarheid, ontbossing en kinderarbeid. Dat blijkt uit de Chocolate Scorecard, waar het WWF dit jaar voor het eerst aan meewerkte. Strenge Europese regelgeving moet beterschap brengen, zegt Marie Lebeau.
De chocoladesector kampt al jaren met een slechte reputatie als het gaat over onder meer traceerbaarheid, milieuvriendelijkheid, ontbossing en kinderarbeid. Dat beeld kan niet meteen bijgesteld worden op basis van de Chocolate Scorecard, een studie van 37 organisaties en universiteiten die elk jaar bekijkt hoe goed bedrijven in de sector het op dat vlak doen, op basis van vrijwillige rapportering door de betrokkenen zelf. Voor het eerst werkte ook het WWF mee aan de studie, zegt Sustainable Supply Chains Project Officer Marie Lebeau. “Er is nog heel veel werk aan de winkel in de chocoladesector. We zien bijvoorbeeld dat slechts 49% van de aangekochte cacao traceerbaar is. Van 51% hebben bedrijven geen idee waar ze vandaan komt. Slechts 11% van de bedrijven die deelnam aan de studie konden hun supply chain tot aan de bron traceren. Er is dus een groot probleem met de transparantie.”
Ook op vlak van ontbossing laat er nog veel te wensen over. “België importeert vooral cacao en chocolade uit Ivoorkust en Ghana, twee landen waar het risico op ontbossing groot is. De meeste bedrijven hebben wel een politiek als het over ontbossing gaat, maar passen die niet altijd toe, hebben geen duidelijke doelstellingen of vragen niet aan hun leveranciers om die ook toe te passen.” Er komt binnenkort wel een stevige stok achter de deur, geeft Lebeau aan. “Binnen enkele maanden treedt een Europese regelgeving in voege die hen verplicht om te bewijzen dat hun producten niet voor ontbossing zorgen en conform alle wetten in het land van productie zijn. Ze krijgen 2 jaar de tijd om zich daaraan aan te passen, op straffe van grote boetes.” Een derde groot probleem in de sector is kinderarbeid. “E zijn cijfers dat 1,5 miljoen kinderen in Ghana en Ivoorkust, de twee landen waar we in België onze cacao vandaan halen, slachtoffer zijn van kinderarbeid, vaak in gevaarlijke omstandigheden. We hopen met deze studie bedrijven en consumenten bewuster te maken en ze instrumenten aan te reiken waarop ze zich kunnen verbeteren.” De ondernemingen die aan de studie deelnamen, zijn goed voor 95% van de wereldwijde consumptie van chocolade.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?