- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Decathlon en Carrefour experimenteren met circulaire economie, om zo bij te dragen aan een betere planeet en meer economische veerkracht te ontwikkelen. Maar ze spelen vooral ook in op een groeiende vraag bij consumenten, zegt Emmanuel Mossay, expert circulaire economie en auteur van ‘Shifting Economy’.
Circulaire economie zorgt voor een nieuw businessmodel. Of beter gezegd : voor verschillende nieuwe businessmodellen. Zo is er de economie van de functionaliteit, zoals Decathlon die introduceert om nieuwe klanten aan te trekken en te fideliseren. Daarbij zitten de zogeheten ‘flexi-owners’, die meer geïnteresseerd zijn in het gebruiken en delen van producten dan in het bezitten ervan. De Franse schoenketen Bocage geeft versleten schoenen een nieuw leven door ze weer helemaal te herstellen tot ze zo goed als nieuw zijn. Een ander voorbeeld is Carrefour Occasion, een recent in Parijs geopende shop-in-shop waar tweedehands producten verkocht worden.
Circulaire economie biedt onvermoede mogelijkheden, zoals het omzetten van afval in inkomsten : de herwaardering van beschadigde retours bij online verkoop en de recyclage van producten. Bij de concept store van het Franse schoenenmerk Veja krijgen klanten een korting van 10% als ze gebruikte schoenen inleveren. Er bestaan ook 100% circulaire retailers : in ons land is er Yuman, de eerste ‘circulaire supermarkt van België’, waar esthetisme hand in hand gaat met lokale en circulaire economie. Of ook nog REStore, waar circulaire designproducten aangeboden worden.
Tussen nu en 2024 zullen alle non-foodretailers hybride circulaire producten en diensten aanbieden, in samenwerking met leveranciers die in circulaire transitie gespecialiseerd zijn, zoals SEB of Petit Bateau. Er zullen ook nieuwe spelers komen met een 100% circulair DNA, zoals de wasproducten van LaverVert, de wasmachine van L’Increvable, ‘de oneindige jas’ van Hopaal, die bestaat uit gerecycleerde jeans, of de Fairphone. Het potentieel is groot. Aan retailers om de kansen te grijpen.
Mis de sessie ‘Circular Economy’ van Gondola Society op 22 oktober niet. Schrijf u snel in!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?