- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Frisdrankreus Coca-Cola wil meer vat krijgen op de groeiende markt van energydrinks en verwerft een belang van 17% energydrinkproducent Monster Beverage. Het bedrijf betaalt daar 2,15 miljard dollar voor.
Coca-Cola ziet duidelijk veel toekomst in het energydrinksegment. De multinational legt 2,15 miljard dollar (omgerekend 1,6 miljard euro) neer voor een belang van 16,7% in Monster. Dat aandeel zou in de komende jaren nog opgetrokken worden tot 25%. Maar het partnerschap tussen de twee bedrijven gaat verder dan dat.
Alle energydrink-merken van Coca-Cola (Burn, Full Throttle) zullen immers bij Monster ondergebracht worden. Omgekeerd gaan alle niet-energydrinks van Monster (Hansen's Natural Sodas, Peace Tea) naar Coca-Cola. Bovendien wordt Coca-Cola wereldwijd de distributiepartner bij voorkeur van Monster.
Dat laatste is minder goed nieuws voor AB InBev, dat momenteel de distributie van Monster in de VS en Canada verzorgt. Er zou namelijk gedacht worden om de distributie in Noord-Amerika exclusief bij Coca-Cola onder te brengen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?