- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group wil dit najaar 100% Belgische biobroden in de rekken leggen bij Bio-Planet, de biosupermarkt van de groep. Van baktarwe tot biobrood: het hele verwerkingsproces gebeurt in samenwerking met acht Belgische spelers.
Alles begint bij de baktarwe waarvan het biologische brood gemaakt wordt. Nu wordt baktarwe voornamelijk uit Oost-Europa geïmporteerd, maar daar wil Colruyt Group verandering in brengen. Samen met vijf bio-akkerbouwers zaaiden ze twaalf hectare baktarwe, verspreid over heel België. “Dat alle partners een duurzaam ketenengagement aangaan, vergemakkelijkt en verantwoordt de stap naar bakgranen voor mij als bioboer, toch de eerste schakel op weg naar volledig Belgisch biobrood”, vertelt bioteler Guy Depraetere. Komende zomer willen de landbouwers 55 ton tarwe oogsten.
Colruyt Group is van plan om dit najaar in de 31 winkels en in de webshop van Bio-Planet het biobrood aan te bieden. “Elke speler in deze nieuwe keten blijft bij zijn métier en doet waar hij goed in is. Dat is de kracht van dit partnership”, vertelt Jan Van Holsbeke, divisiemanager Bio-Planet. “Dat Bio-Planet, als laatste schakel in de ketting, mee het engagement aangaat, geeft de nodige zuurstof aan zowel de telers, als de molenaar en de bakker.”
Eenmaal de oogst gebeurd is, is de volgende stap in het proces de verwerking van de tarwe tot bloem. Daarvoor werkt Colruyt Group samen met de Molens van Oudenaarde. Zij zullen het graan vermalen tot biologische bloem. Vervolgens is het de beurt aan bakkerij Atelier du Pain, een andere Belgische speler, die de bloem implementeert in het biologische brood. “We mikken op 3 verschillende soorten biologisch desembrood”, aldus Jan Van Holsbeke, divisiemanager Bio-Planet. “Op langere termijn willen we het aandeel Belgisch brood in onze rekken zeker uitbreiden. Dat blijft immers het belangrijkste doel van deze nieuwe keten: onze klanten brood aanbieden dat gemaakt is van Belgische grondstoffen en door Belgische spelers en op die manier een positieve beweging in gang zetten waardoor de Belgische biobaktarwesector tot ontplooiing kan komen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?