- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Colruyt is, net als vorig jaar, het bedrijf met de beste reputatie in België. Tiense Suikerraffinaderij en Lotus Bakeries vervolledigen, ook zoals vorig jaar, de top 3. Dat blijkt uit RepTrak Belgium 2014, de reputatiebarometer voor Belgische bedrijven van Akkanto.
De kloof tussen Colruyt en de nummers twee en drie is wel veel kleiner geworden. De retailer verliest ongeveer 1 procentpunt (van een score van 83,5% naar 82,3%), terwijl zowel Tiense Suikerraffinaderij als Lotus Bakeries er net op vooruitgaan (zie tabel hieronder). De twee bedrijven evolueren daarmee naar een “reputation excellence status”. Dat de verschillen binnen de top 3 kleiner worden, is volgens Akkanto een teken dat reputatie management steeds belangrijker wordt binnen bedrijven.
Delhaize, de tweede retailer in de lijst, staat op de vijfde plaats. Makro bezet de dertiende plaats, en Carrefour staat op 17.
Een opvallende stijger is bpost, dat sinds het begin van de reputatiemeting in 2011 veertien plaatsen gestegen is. “Een duidelijk voorbeeld van hoe leiderschap een sterke impact kan hebben op de reputatie van een bedrijf”, klinkt het.
Over het algemeen zijn de reputaties van de Belgische bedrijven erop vooruit gegaan. Na de slechte algemene score van 2012, was 2013 met een gemiddelde van 65,1% zelfs beter dan 2011. De Vlamingen geven wel nog altijd lagere scores dan de Walen (dit jaar: 64,8% tegenover 66,4%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?