- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na bijna 50 jaar vereenvoudigt Colruyt zijn prijsaanduidingen: voortaan staan de laagste prijzen in het zwart aangeduid op het prijsetiket en de eigen promo’s boven op de laagste prijzen in het rood. Op die manier wil de supermarktketen het leven van klanten makkelijker maken en inspelen op de toegenomen focus van klanten op prijs.
“We merken de voorbije maanden dat onze klanten een steeds grotere aandacht schenken aan prijs”, vertelt Chris Van Wettere, algemeen directeur bij Colruyt. “De huidige context heeft een impact op de portemonnee van onze klanten en daar willen we bij Colruyt de nodige aandacht aan besteden. Daarom maken we het voor onze klanten nog eenvoudiger om de laagste prijzen te herkennen want dat is vandaag, nog meer dan ooit, noodzakelijk.” Hoe doet de supermarktketen dat? Door de kleuraanduiding van zijn prijzen aan te passen in de winkel, de folders en op andere kanalen. Concreet staan alle laagste prijzen voortaan aangeduid in het zwart en de promo’s boven op die laagste prijzen in het rood.
In 1973 startte de retailer met zijn laagsteprijsgarantie. Om die belofte te kunnen waarmaken houdt Colruyt zijn kosten laag. “We realiseren de laagste kosten bij Colruyt door in te zetten op efficiënte processen, zoals een optimale supply chain en door zuinig om te springen met middelen: geld dat je niet uitgeeft, dat hoef je niet te besparen", vervolgt Chris Van Wettere. "Bovendien is Colruyt een prijsvolger en geen prijszetter. Dat betekent dat we de prijzen en promo’s van onze concurrenten volgen en aanpassen waar nodig, om zo tot de laagste prijzen te komen. Om dit waar te maken hebben we een performant systeem nodig en een sterk team prijsexperten.” In 1973 richtte Colruyt daarvoor een ‘prijzensecretariaat’ op. Vandaag heet dat het Service Center Prijs. “We nemen de prijzen zowel offline als online op, zo garanderen we de laagste prijzen in onze Colruyt-winkels en op onze webshop, via Collect&Go. Ons team van 120 medewerkers zorgt daarvoor met 62.000 prijsopnames per dag”, aldus Chris Van Wettere. Consumenten die elders lagere prijzen of aantrekkkelijkere promo's opmerken, kunnen dit nog steeds melden aan de supermarktketen via de Rode Telefoon. "Dat maakt het systeem waterdicht."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?