Colruyt moet de naam Eco-score afvoeren, nadat Europa besliste dat het voor verwarring kan zorgen met biologische labels. Tegen ten laatste eind dit jaar moet de naam verdwijnen. Het is nog niet duidelijk wat er in de plaats ervan zal komen.
De naam Eco-score verdwijnt uit de winkelrekken. Aanleiding daarvoor is de rechtszaak die IFOAM Organics Europe en IFOAM France in januari 2023 aanspanden tegen de ‘Eco-score’ omwille van het voorvoegsel ‘eco’, dat volgens hen misleidend is. In artikel 30 van de EU-verordening van 2018 inzake de biologische productie en de etikettering van biologische producten wordt beschreven dat de termen 'bio' en 'eco' verboden zijn als ze “de consument of gebruiker kunnen misleiden”. Na juridisch overleg zijn de betrokken partijen nu overeengekomen dat de naam van de score afgevoerd wordt, meldt IFOAM. Dat moet tegen ten laatste eind dit jaar gebeuren. Voor Colruyt is de aanpassing een grote operatie. Het is de enige retailer in Europa die zo’n brede uitrol van Eco-score gedaan heeft. Het label staat op zo’n 750 Boni-producten, volgens metingen die de keten deed in maart. “Momenteel zijn er nog eens zo’n 400 extra onderweg naar de rekken”, zegt woordvoerder Hanne Poppe. “We wachten nu af wat het consortium achter het label doet. Mogelijk komt er een (kleine) naamswijziging, maar het is veel te vroeg om daar dieper op in te gaan.” Colruyt benadrukt dat dat het belangrijk blijft om op een betrouwbare en transparante manier te communiceren over de milieu-impact van voedingsproducten.
De Eco-score is gebaseerd op ecologische indicatoren zoals de uitstoot van broeikasgassen, verlies van biodiversiteit en toxiciteit. De score, ontwikkeld door een tiental onafhankelijke digitale spelers, is gebaseerd op openbare gegevens die zijn gepubliceerd door ADEME, het Franse agentschap voor milieu- en energiebeheer. Volgens Colruyt heeft ongeveer 1 op 5 Belgen het duurzaam spaarprogramma ontdekt in de Xtra-app. “Tussen 31 maart 2023 en 31 maart 2024 zetten 43.625 klanten hun ingezamelde punten in. Zo kunnen we samen met onze partners 90.842 m² bloemenweide aanleggen, planten we 59.322 bomen en leggen we 23.151 m² extra natuurgebied aan.”Volgens Colruyt herkent de helft van de klanten het label en heeft het een ‘trust-rate’ van 72%. Colruyt gebruikt de Eco-score in haar klantengetrouwheidsprogramma. Klanten sparen via de Xtra-app punten wanneer ze A- of B-producten kopen. Vorig jaar raakte bekend dat Lidl en Carrefour de score helemaal afvoerden.