- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt is volop bezig met al zijn medewerkers in de meer dan 220 Belgische Colruyt-winkels uit te rusten met een 'persoonlijke digitale assistent' (PDA). Met dit smartphone-achtige toestel kunnen ze efficiënter werken en klanten helpen tijdens hun winkelbezoek. Momenteel zijn er al meer dan 900 PDA's in gebruik, tegen oktober 2014 zullen dat er ongeveer 8.000 zijn.
In een eerste fase wil Colruyt zijn stockbeheer optimaliseren. "Elke medewerker heeft een PDA op zak en kan op elk moment stocktellingen ingeven. Of prijsetiketten scannen, om te controleren of de prijzen overeenstemmen met die aan de kassa”, zegt kassaverantwoordelijke Tom De Bock van Colruyt Zelzate. “Zo deden we op een maand tijd dubbel zo veel prijscontroles in onze winkel, zo’n 11.000 in totaal."
Colruyt is ook nieuwe applicaties aan het ontwikkelen voor de PDA. In de toekomst zullen de winkelmedewerkers bijvoorbeeld toegang hebben tot allerlei productinformatie, zodat ze de klanten nog beter kunnen informeren. Een ander toekomstig voordeel is dat de medewerkers met de PDA onderling telefonisch bereikbaar zijn tijdens het werk. "Al die applicaties zorgen voor minder onnodige loopafstanden en heel wat tijdwinst", zegt gerant Bart Rutsaert van Colruyt Lochristi.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?