- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt verkoopt vanaf vandaag avocado’s met een onzichtbare, plantaardige beschermlaag. Die moet helpen om de houdbaarheid van avocado’s te verlengen en zo minder voedsel te verspillen.
De technologie die Colruyt gebruikt is ontwikkeld door Apeel Sciences en werd vorige zomer al gebruikt door de Zwitserse retailer Migros. Colruyt Group is de eerste retailer in België en Luxemburg die de techniek inzet om de houdbaarheid van een product te verlengen. Hoe werkt het? De dunne, onzichtbare en plantaardige beschermlaag houdt zuurstof buiten en vocht binnen. Hierdoor blijven eetrijpe avocado’s tot twee keer zo lang goed, waardoor voedselverspilling wordt tegengegaan. De plantaardige ‘tweede schil’ van Apeel is kleurloos, geurloos en smaakloos en wordt gemaakt van bestanddelen die je in alle fruit en groenten terugvindt: plantafgeleide moleculen, zoals lipiden en glycerolipiden, die van nature aanwezig zijn in de schil, pitten en fruitpulp. Het beschermlaagje is met andere woorden veilig voor de consument.
“Onze R&D&I-afdeling zoekt actief naar technologieën en innovaties die een positieve impact hebben op de houdbaarheid en kwaliteit van onze producten”, vertelt Jan Schockaert, afdelingshoofd aankoop fruit. “Een eetrijpe avocado met zo’n ’tweede schil’ blijft een week langer lekker en smeuïg, zo blijkt onze tests. Door de houdbaarheid te verlengen zullen er minder avocado’s weggegooid worden.” Colruyt Group bekijkt of het deze technologie ook zal toepassen op andere fruit- of groentesoorten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?