- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Zwitserse merk Migros komt met een innovatie in de groente-en fruitafdeling en brengt avocado’s met een plantaardige beschermlaag op de markt. Daarvoor werkte het samen met het Amerikaanse bedrijf Apeel Sciences, dat de coating ontwikkelde.
Het Amerikaanse Apeel Sciences heeft deze technologie ontwikkeld om fruit en groenten langer te bewaren. De beschermlaag wordt gemaakt op basis van plantaardige materialen. De meeste groenten en fruit worden van nature uit beschermd door hun schil. Deze taak wordt vervuld door plantaardige vetten - lipiden en glycerolipiden - die aanwezig zijn in de schil, de zaden of het vruchtvlees van alle soorten groenten en fruit. En het is net van deze lipiden dat deze innovatieve beschermende coating wordt gemaakt. Ze houdt het water binnenin vast en zorgt ervoor dat zuurstof buiten blijft. Daardoor zullen groenten en fruit een pak minder snel bederven. Producten blijven met andere woorden langer vers in het schap, maar ook bij de klant, wat dan weer bijdraagt tot de reductie van voedselverspilling. De coating heeft trouwens geen enkele invloed op de smaak van het product en kan zelfs zonder problemen consumeert worden.
Migros is de eerste retailer die samenwerkt met Apeel Sciences. De beschermlaag is al terug te vinden op avocado’s in winkels in Oost-Zwitserland. Als het in de smaak valt zal het project ook worden uitgerold naar andere winkels in het land en wordt ook overwogen om de beschermlaag aan te brengen op andere groenten en fruit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?