- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Colruyt-familie gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken. Zo hoopt het bedrijf de kwaliteit van zijn vleesvervangers naar een hoger niveau te tillen. Dat meldt De Tijd.
Consumenten kiezen steeds meer voor een gezondere levensstijl en kopen daarom vaker vleesvervangers. En dat is iets, wat ook de Colruyt-familie goed begrepen heeft. Om mee te zijn met de 'vegetarische' trend, sluit het bedrijf een joint venture met het Ierse voedingsbedrijf Kerry. Die beslissing komt er niet zomaar. Vorig jaar kreeg de familie, via hun investeringsholding Korys, namelijk het Nederlandse Ojah in handen, dat kippenvlees maakt op basis van duurzaam geteelde soja. Nu verkoopt Korys een ‘nipte' meerderheid van die aandelen aan Kerry. Op die manier wil de Colruyt-familie de kwaliteit van zijn vleesvervangers naar een hoger niveau tillen en de verkoop boosten, klinkt het bij De Tijd.
“Ojah is nu al erg sterk wat de structuur van de vleesvervangers betreft. Je merkt het verschil tussen echt kippenvlees en de plantaardige variant amper. Qua smaak kunnen we nog een stap verder zetten. Dat zal kunnen dankzij de technologische knowhow van Kerry”, vertelt Dries Crevits, operationeel directeur van Korys, aan De Tijd.
Dat de Colruyt-familie zich toelegt op de 'vegetarische' markt, heeft een goede reden. De markt van de vleesvervangers, die vorig jaar amper 1% van de vleesmarkt uitmaakte, is namelijk in volle groei. “Enkele jaren geleden nam de marktomzet jaarlijks toe met 4 tot 5%. Dat tempo is de jongste jaren gestegen naar 7 tot 8%. In sommige Europese landen is de groei nog veel groter. In Duitsland en Spanje dikt de markt jaarlijks met 20% aan", legt Crevits uit aan De Tijd. Volgens cijfers van het onderzoeksbureau Euromonitor, spendeerden Europeanen vorig jaar zo'n 700 miljoen euro aan vegetarisch vlees.
Toch is de Colruyt-familie zeker niet de enige die focust op vleesvervangers. Steeds meer retailers pakken uit met een eigen vegetarisch aanbod. In het verleden bracht Carrefour bijvoorbeeld zijn eigen huismerk Carrefour Veggie uit op de Belgische markt of breidde Lidl zijn vegetarische assortiment uit. Recent lanceerde Albert Heijn nog zijn nieuwe campagne: Flexi Vlaanderen, waarbij de retailer de verkoop van vleesvervangers promoot aan de hand van verschillende acties zoals 1+1 gratis, tastings, enzovoort.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?