iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Vandaag buigt de Vlaamse regering zich over een nieuwe zwerfvuiltaks van 112 miljoen euro op verpakkingen die de bedrijven moeten betalen. Comeos, de federatie voor handel en diensten, en Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, moeten er niks van weten.
De Europese richtlijn van 5 juni 2019 voorziet voor een aantal plastic producten voor éénmalig gebruik in een ‘uitgebreide producentenverantwoordelijkheid’. Dat houdt onder meer in dat producenten en distributeurs de kosten moeten dragen die gerelateerd zijn aan het zwerfvuil afkomstig van hun producten. Elk land moet zelf de berekening maken van de te betalen zwerfvuilkost en daar wringt het schoentje volgens Fevia. “In het ontwerp dat voorligt bedraagt de door het bedrijfsleven te betalen zwerfvuilkost voor eenmalige plastic verpakkingen maar liefst 112 miljoen euro. Dit komt neer op een bedrag van meer dan 10 euro per inwoner per jaar”, reageert Bart Buysse, CEO van Fevia. “Onze buurlanden hanteren echter bedragen van een veel lagere grootteorde. Zo circuleert in Frankrijk, Duitsland en Nederland een geschatte kost per inwoner van respectievelijk 3, 3,5 en 5,5 euro. Het bedrag hier ligt dus tot drie keer hoger, wat volstrekt onaanvaardbaar is en onze concurrentiële positie in gevaar brengt.”
De nieuwe factuur komt boven op de al bestaande kosten voor de bedrijven voor verpakkingen. “Met name 205 miljoen voor inzameling en recyclage en de federale verpakkingsheffing op drankverpakkingen van momenteel 351 miljoen euro, die nog eens met 60 miljoen euro zou worden opgetrokken vanaf 1 oktober 2023. Reken daar 112 miljoen bij en je komt op 728 miljoen dat het bedrijfsleven betaalt. En daar bovenop zal de drankensector binnenkort ook nog moeten investeren in een (digitaal) statiegeldsysteem”, klinkt het bij de twee organisaties.
Vorige maand publiceerde bovendien Comeos een studie waaruit bleek dat de grensaankopen in Frankrijk in het eerste kwartaal van dit jaar met 60% waren gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “Deze nieuwe taks van 112 miljoen is een nieuwe slag in ons gezicht die alleen maar in de kaart speelt van buitenlandse concurrentie”, aldus Dominique Michel, CEO van Comeos.
Afgelopen lente onderzocht Gondola Academy in samenwerking met dataleverancier Daltix of aankopen in het buitenland voordeliger zijn voor consumenten, wat het geval bleek te zijn voor Frankrijk. Toen waarschuwde Martijn Martens, research lead bij Gondola Academy, voor het gevaar van grenssaankopen: "Grensoverschrijdend winkelen blijft een probleem voor België, zeker nu de prijzen in de supermarkten de pan uit swingen. Beleidsmakers moeten zich niet alleen zorgen maken over de concurrentiepositie van retailers in België, maar ook in de buurlanden", aldus Martens. De Vlaamse regering lijkt hem niet gehoord te hebben ...
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?