iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Deze week nam de Federatie van de Belgische Voedingsindustrie (Fevia) stelling tegen het buitensporige aantal inspecties en andere controles die wegen op de ondernemingen in de sector. "De administratieve last wordt almaar groter en onze ondernemers weten niet meer welke kant uit", klaagt de organisatie.
Volgens Fevia besteedt het personeel in voedingsbedrijven nu meer tijd aan ‘papierwerk’ dan aan de productie zelf, aldus de federatie in een persbericht dat maandag werd gepubliceerd. "De administratieve last blijft maar toenemen en onze ondernemers zitten met de handen in het haar", voegt de organisatie eraan toe. Fevia hield een bevraging onder zijn leden om de situatie objectief in kaart te brengen en de resultaten bevestigen deze bevinding. De organisatie ontving 70 reacties: 86% van de antwoorden kwam van kmo's, 75% van respondenten uit Vlaanderen en bijna 90% van hen produceert in België. "De ondernemingen zijn het er bijna unaniem over eens dat de administratieve rompslomp de voorbije legislatuur nog is toegenomen. Voor 54% van de respondenten is er dus sprake van een significante stijging en voor 43% van een stijging. Slechts 1,5% van de respondenten zegt dat de last gedaald is", vat Fevia samen. De organisatie benadrukt dat de gemiddelde onderneming in 2023 aan 26 controles en inspecties van allerlei aard werd onderworpen, wat neerkomt op meer dan twee per maand.
Ze wijst er verder ook op dat de administratieve last niet alleen van de overheid komt, maar ook van commerciële relaties, in een 60/40 verdeling. "Wat het bevoegdheidsniveau van de overheden betreft, zou 33% van de totale administratieve last federaal zijn, 17% gewestelijk en 7% lokaal, gemeentelijk. Wat de commerciële relaties betreft, komt 24% van de totale administratieve belasting van kopers en 12% van leveranciers. ” Tot slot wijst de Federatie van de Belgische Voedingsindustrie op de vijf domeinen met de grootste impact op het vlak van administratieve lasten, a fortiori vanwege de overheid: socialezekerheidswetgeving (100 punten), arbeidswetgeving (94 punten), voedselveiligheid en productetikettering (93 punten), fiscaliteit (86 punten) en verpakking (81 punten).
Al die administratieve vereisten vergen te veel van onze ondernemingen", zegt Fevia. "In totaal heeft 84% van de bedrijven de voorbije 5 jaar gemiddeld bijna 5 extra fulltime equivalenten moeten aannemen, alleen nog maar om die administratie af te handelen. ” Maar de digitalisering is wel een winstpunt. "Over het algemeen waarderen bedrijven het feit dat de communicatie met de overheid almaar meer digitaal verloopt (...) Toch kan ook de digitalisering van de relaties met de overheid nog beter. ” Als gevolg hiervan gelooft Fevia dat "de nieuwe regeringen veel werk zullen hebben om iets aan deze situatie te doen". Een ‘paradigmawissel’ veronderstelt volgens de federatie drie prioriteiten: de administratieve lasten verlichten in plaats van ze te verzwaren, volgens het principe ‘1 in, 2 uit’; bedrijven meer vertrouwen geven in plaats van te ‘muggenziften’ en tot slot, zorgen voor een ‘stabiele, evenredige en samenhangende’ regelgeving.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?