Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 1,35 miljard euro. Dat is 160 miljoen euro meer dan in 2017, onder meer dankzij de Engels- en Franstalige website en app, zegt het bedrijf. Toch is zowel in Nederland als in België een groeivertraging te merken. Voor 2019 staat de opening van vijf nieuwe fysieke winkels op het programma, waaronder eentje in Brussel.

De omzet van 1,35 miljard euro in 2018 was een stijging met iets meer dan 13% tegenover de 1,19 miljard in 2017. Toen was er nog sprake van een omzetstijging met 39%. Zowel in 2016 als in 2015 groeide de omzet nog met 54%. Dit betekent dat het bedrijf – net als de e-commercemarkt - stilaan matuur wordt en een snelle groei niet meer zo evident is.

Dat toont zich ook in de cijfers voor Nederland en België. In het thuisland werd een omzet van 1 miljard euro geboekt, of 14% meer dan in 2017. Dat jaar werd in Nederland nog een groei opgetekend van 40%. In België bedroeg de omzet vorig jaar 347 miljoen of 12% meer dan in 2017, een jaar waarin nog een groei met 28% werd opgetekend.

Ondanks de lancering van de Franstalige website groeide Coolblue in ons land vorig jaar dus nog trager dan in Nederland. Dat betekent dat het Nederlandse bedrijf in Wallonië een flinke tand mag bijsteken om de naamsbekendheid te vergroten. Maar het zou evengoed kunnen betekenen dat het niet gemakkelijk is om de concurrentie met Amazon aan te gaan. Die is in Wallonië supermachtig, in die mate zelfs dat volgens de laatste Twinkle100 (2017) de Amerikaanse webwinkel - dankzij de bestellingen uit Wallonië - de nummer 1 is in ons land, gevolgd door Coolblue op 2 en bol.com op 3.

Toch is het resultaat in België niet te versmaden: een groei van 12% is nog altijd veel groter dan die van de markt van de consumentenelektronica, die volgens GfK in ons land 4% bedroeg.

Fors hogere EBITDA

Een voordeel van een groeivertraging is echter dat de financiële resultaten er vaak beter van worden. Een hypersnelle groei noopt tot zeer grote investeringen in nieuwe logistieke middelen, meer mensen en nieuwe bezorgmethodes. Een tragere groei laat toe om zich meer toe te leggen op de verbetering van de processen, de IT en de dienstverlening.

Dat was vorig jaar al te merken: Coolblue haalde een record bedrijfsresultaat (EBITDA) van 27 miljoen euro, een stijging van 28%. Het jaar daarvoor was dat +21% en in 2015 was er zelfs een daling van de EBITDA. De nettowinst steeg van 9,1 miljoen in 2017 tot 12,1 miljoen in 2018, of +34%. Ook de NPS, de belangrijkste graadmeter voor klanttevredenheid, steeg in 2018 tot de zeer hoge score van 69 (+3).

Vijf nieuwe winkels in 2019

Voor 2019 verwacht Coolblue volgens het jaarverslag “nieuwe en opwindende ontwikkelingen op gebied van NPS en EBITDA”. Over de evolutie van de omzet spreekt het zich niet uit.

Wel zegt het bedrijf dat het dit jaar vijf nieuwe fysieke winkels gaat openen in Nederland en België. Vandaag heeft Coolblue heeft er negen, waarvan drie in België (Antwerpen, Lochristi en Zaventem). En daar komt binnenkort al zeker een nieuw filiaal bij in Brussel. Daarnaast zal er ook een winkel neerstrijken Tilburg, al is het voorlopig nog afwachten waar de andere locaties gelegen zullen zijn. Pieter Zwart laat uitschijnen dat er ook winkels in Wallonië komen, om er de positie te versterken.

Voor 2019 staat ook een uitbreiding van de bezorgdienst en de dienstverlening op het programma. Zo wil het bedrijf naast het thuis installeren van televisies, wasmachines en wasdrogers ook keukenapparatuur gaan inbouwen. Ook zullen klanten uit meer tijdsvensters kunnen kiezen voor de bezorging en installatie van hun bestellingen.