Eind 2022 keurde het Europees Parlement de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) goed. Die richtlijn verplicht ondernemingen om transparant en gedetailleerd te rapporteren over duurzaamheidsthema’s zoals milieu, sociale kwesties en governance. Bij Coöperatie Hoogstraten zit duurzaamheid ingebakken in de bedrijfsvoering. De hele missie draait rond duurzaamheid: verse groenten en fruit toegankelijk maken, op een transparante manier, en door te investeren in mensen en partnerships, kennisdeling en innovatie. Marketingmanager Jan Engelen vertelt hoe de coöperatie zich klaarmaakt om aan de CSRD te voldoen. 

​​Van strategie naar actie

“Een klein jaar geleden hebben we met de raad van bestuur een grote strategische oefening gedaan”, vertelt Jan. “De sleutelvraag: hoe bereiden we ons voor op de toekomst? Duurzaamheid is altijd al een belangrijke pijler geweest in ons beleid, maar we willen er echt leidend in worden. We hebben daartoe een externe consultant onder de arm genomen. Die begeleidt ons bij de onderbouw en uitrol van onze duurzaamheidsstrategie en gidst ons doorheen het CSRD-traject.”

Bedrijven moeten rapporteren over hun impact op de omgeving vanuit twee invalshoeken: enerzijds materiële topics, anderzijds een financiële analyse van de impact van de omgeving op de organisatie. Jan: “Dat laatste gaat vooral over externe factoren met een negatieve impact op de bedrijfsresultaten. Denk aan extreme hitte en droogte of overstromingen als gevolg van de klimaatverandering. Komt nog bij dat duurzaamheidsrapporten gecontroleerd moeten worden door een onafhankelijke auditor.” 

Een CSRD-traject gaat breed en diep, en vereist flink wat denk- en voorbereidingswerk. Coöperatie Hoogstraten is volop bezig met actiepunten definiëren. Het traject moet tegen eind 2024 klaar zijn om in 2025 een vliegende start te nemen. Rapporteren gebeurt vanaf 2026. 

Hoogstraten
©

Hoogstraten

Van vrijwillig naar wettelijk

De rapportage die volgt uit het CSRD-traject moet voldoen aan duidelijke richtlijnen van Europa. Ze gelden voor de organisatie in zijn geheel én de individuele leden. Komt nog bij dat sommige leden door hun omvang en omzet nog een eigen traject moeten volgen. “Ondanks het vele werk en de complexiteit, staan wij positief tegenover de CSRD”, licht Jan toe. “Duurzaamheid is al 15 jaar een speerpunt voor ons. Ook onze telers zijn al jarenlang bezig met initiatieven om hun impact te verkleinen. We zien het vooral als een omschakeling van een vrijwillig kader naar een wettelijk, een soort officiële verderzetting.”

Voor de coöperatie komt er nog een uitdaging bij: retailklanten zitten in hetzelfde schuitje. Ook zij moeten aan de richtlijnen voldoen, en stellen daarbij eisen aan de business chain. Jan: “Noem het gerust een kettingreactie waarin alle schakels onderling afhankelijk zijn om doelstellingen te halen. Als grote spelers hun pijlen richten op individuele telers of een specifieke teelt, geeft dat uitdagingen. Voor een coöperatie met bijhorend verkoopsysteem zou het logischer zijn om sectorgemiddelden te delen in plaats van tot op het individuele niveau te gaan. We willen vanzelfsprekend meewerken met de retail, maar we moeten ook oog hebben voor de mogelijkheden van onze telers.”

We zijn vragende partij voor vergroening en doen al decennia grote inspanningen met mooie resultaten.

Verpakking en energieverbruik onder de loep

Een concreet voorbeeld van een directive is verpakking. Producten van minder dan 1,5 kilo mogen niet meer in plastic worden verpakt. Coöperatie Hoogstraten was al een voorloper met kartonnen verpakkingen voor aardbeien. Maar dat geldt niet per definitie voor alle producten van alle telers. Jan: “We zijn al voor veel producten overgeschakeld op karton, al kunnen we op vraag van de klant nog rPET (gerecycleerd polyethyleentereftalaat) gebruiken. Bij tomaten is dezelfde verandering aan de gang, dankzij de Ravenwood-verpakking met beschermende kartonnen cover. Ook de kartonnen ‘banderol’ voor tricolor paprika is hiervan een mooi voorbeeld.”

Hoogstraten
©

Hoogstraten

Bedrijfsvoering valt ook onder de richtlijnen, met energieverbruik als belangrijke graadmeter. “Veel van onze producten worden in verwarmde serres geteeld. Om onze voetafdruk te verkleinen, zijn we de voorbije 20 jaar al grotendeels overgeschakeld naar warmtekrachtkoppeling (WKK). Daarbij wordt warmte en elektriciteit efficiënt opgewekt in één proces zodat de brandstof optimaal wordt benut. De overtollige elektriciteit opgewekt tijdens het groeiproces, komt doorgaans in de piekuren op het publieke net. Dat komt ten goede aan een stabiele en betrouwbare energievoorziening, en vergemakkelijkt de overgang naar meer zonne- en windenergie. Onze telers onderzoeken ook alternatieve energiebronnen zoals aardwarmte en terugwinning van restwarmte van omliggende industrieën. Daar zien we een groot verschil met Nederland waar de energietransitie via een geprogrammeerde aanpak volop wordt ondersteund. Ook in België is er nood aan een degelijk beleidskader om hierin stappen te kunnen zetten.”

Op een aantal vlakken scoort de coöperatie uitstekend. Het sociale luik bijvoorbeeld, maar ook voedselveiligheid en waterverbruik. De coöperatie investeert fors in die thema’s en dat werpt vruchten af. 

Van voorloper naar koploper

Al bij al is Jan positief over het CSRD-verhaal. “We zijn vragende partij voor vergroening en doen al decennia grote inspanningen met mooie resultaten. Deze trein gaan we zeker niet missen. Meer nog: we willen koploper zijn. Maar daarvoor moeten we wel de handen in elkaar slaan met alle stakeholders. Ook de overheid moet oren hebben naar onze noden om de doelstellingen te halen. We zien bijvoorbeeld mogelijkheden om de restwarmte van de industrie te benutten. Het was altijd al onze missie om gezonde, veilige voeding te telen en tegelijk onze omgeving voor de komende generaties leefbaar te houden. Duurzaamheid zit in elke vezel van wat de coöperatie doet. Ik ben ervan overtuigd dat we samen nog grotere stappen in de juiste richting kunnen zetten.”

Den Berk Délice, producent van smaaktomaten en snackgroenten

Net zoals Coöperatie Hoogstraten wil Den Berk Délice zijn duurzaamheidsinitiatieven vanaf nu kaderen onder de wetgeving van CSRD.  Als Fresh Retail Partner willen ze zo hun verantwoordelijkheid nemen in de hele waardeketen. 

Den Berk Délice
©

Den Berk Délice

Enkele strategische prioriteiten:

  • Consumptie van gezonde voeding verhogen.
  • Produceren met een zo laag mogelijke impact op het milieu, in een aangename en veilige werkomgeving. 
  • Investeren in duurzame en langdurige samenwerkingen.
  • Voortdurend verbeteren en innoveren om koploper te blijven in de sector. 

Het bedrijf streeft ernaar om:

  • elke 2 jaar een innovatief concept te lanceren;
  • het gasverbruik te verminderen met 30% tegen 2030;
  • de huisvesting voor seizoenarbeiders uit te breiden naar 400 plekken tegen 2028;
  • meer dan 150 in-house rassenproeven uit te voeren.