In 2017 lanceerde Cora "Wereldsmaken", en dat in de zeven Cora-hypermarkten in Brussel en Wallonië. Vandaag de dag vinden we hier maar liefst 1.500 verschillende producten. Net als bij andere merken staan ook hier de Aziatische producten bovenaan op de lijst van de bestverkopende.
Cora staat bekend om zijn wijnen en zijn brede gamma aan producten en hoopt via zijn etnische aanbod een nieuw cliënteel aan te trekken. Het merk heeft altijd al een bijzondere plaats geboden aan producten van buitenlandse oorsprong, en besloot zich in 2017 geheel hierop te concentreren met het concept “Wereldsmaken”, dat uitgerold werd over de zeven hypermarkten van Cora. Vandaag de dag bestaat deze rayon uit niet minder dan 1.500 producten uit een twintigtal landen. Deze gloednieuwe positionering heeft zijn vruchten al afgeworpen: tussen 2017 en 2018 steeg de verkoop met 20% , wat zorgde voor een totaal van 2,5 miljoen euro verspreid over de zeven hypermarkten.
Logischerwijze zijn de hypermarkten in Brussel, met name de Cora in Woluwe en Anderlecht, de meest populaire voor wat het etnische productaanbod betreft. De absolute koploper? De Aziatische producten, met op de eerste plaats de Yum Yum instant noedels 60gr. Tijdens de laatste actie gingen er hiervan 166.000 over de toonbank! Na het Aziatische assortiment zijn de populairste producten die uit de Maghreb, gevolgd door de Spaanse. Meteen daarna vinden we de Amerikaanse en Britse producten. Het spreekt vanzelf dat Italiaanse producten meer verkopen, maar deze zijn niet allemaal te vinden onder de noemer "Wereldsmaken”. "Cora's grote uitdaging is om nieuwe producten te blijven toevoegen aan het gamma en ze aan te passen aan de Belgische markt", merkt Patricia Cols op, die voor de communicatie van Cora instaat. "Ik denk in het bijzonder aan de etiketten, die over het algemeen in het Frans en Nederlands moeten aangepast worden. »
"De verkoop van Aziatische producten verdubbelt tijdens het Chinese Nieuwjaar"
De periode waarin de etnische rayon bijzonder populair is, is tijdens het Chinese Nieuwjaar, dat dit jaar plaatsvond op 25 januari. In Frankrijk blijkt uit een door Nielsen gepubliceerde studie dat "meer dan één op de drie huishoudens (35%) Aziatische producten heeft gekocht in de kruidenrayon in de periode rond het Chinese Nieuwjaar, dat wil zeggen in de eerste acht weken van 2019. " Tijdens het Chinese Nieuwjaar verdubbelt het percentage maandelijkse aankopen van Aziatische producten, tot een piek van meer dan 20%... en daalt tot 10% in de traditionele maanden (opnieuw volgens de Nielsen-studie zijn juli en augustus de kalmste maanden qua aankoop). Huishoudens kopen dus tijdens het Chinese Nieuwjaar ongeveer 2,2 producten per winkelbeurt, in vergelijking met de gebruikelijke 1,7.
Tijdens de acht weken rond het Chinese Nieuwjaar bedroeg de omzet in 2019 103,6 miljoen euro, alle formaten samen: verse producten en kruidenierswaren, verkocht in hypermarkten, drive-ins, supermarkten en buurtwinkels. Bovenaan de Aziatische afdeling prijken, volgens de Nielsen-studie, noedels, gevolgd door nems en de koude sauzen (soja en dergelijke). "Voor de komende jaren zal de uitdaging voor een retailer waarschijnlijk bestaan uit het aantrekken van klanten tijdens andere evenementen dan het nieuwe jaar", onthult Ambroise Taillebois, analist bij Nielsen. "Er zijn vele andere mogelijkheden. Een daarvan is Sakura, het Japanse kersenfestival, dat in het vroege voorjaar plaatsvindt. Er is ook Tet Trung Thu in het midden van de herfst (dit jaar vindt dit feest plaats op 1 oktober 2020), en Single's Day op 11 november 2020."