Cora
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Cora
Hoewel Cora onlangs de verdeling van haar papieren folder stopzette in Frankrijk, was dat nog niet het geval in België. Nu kiest de retailer er in België toch voor om haar digitalisering te versnellen en de verdeling van haar papieren folders te beperken.
Cora versnelt de digitalisering van haar communicatie, die afgelopen december begon met de lancering van haar nieuwe app. Een stap die in de lijn ligt van het beleid van de groep louis delhaize, waar Cora in Frankrijk sinds 10 januari 2023 gestopt is met de verdeling van haar papieren folder. Toch komt het nog niet zover in ons land, waar de foltertraditie bijzonder sterk is. De keten wil de verdeling van papieren folders in België immers geleidelijk aan beperken om zo haar ecologische voetafdruk aanzienlijk te verkleinen en de duurzame ontwikkeling van de onderneming te bestendigen. De overgang naar de digitale app heeft al enkele gevolgen gehad voor de papieren folder. Zo is die sinds eind januari kleiner van formaat, bevat hij minder pagina’s en zijn de distributiezones en de oplage verminderd met ongeveer 15%.
Op lange termijn is het de bedoeling dat de app de brievenbus vervangt en alle klanten laat kennismaken met de promoties van de week. Met het oog daarop test het bedrijf een eenvoudiger formaat, waarbij een recto/verso A4-leaflet de papieren folder vervangt en klanten via een QR-code toegang geeft tot de digitale folder, bonnen, de sterkste aanbiedingen van de folder, de app en specifieke promoacties van het moment. De nieuwe formule wordt vanaf 7 maart getest in de Cora van Messancy, vanaf 21 maart in Hornu en vanaf 11 april in Woluwe. “Andere winkels kunnen op de evolutie inpikken na evaluatie van de resultaten van de drie betrokken winkels”, klinkt het. “Onze klanten hoeven trouwens niet te panikeren: voor degenen die echt verknocht zijn aan de traditionele folder, zal de papieren versie op aanvraag nog beschikbaar zijn aan het onthaal van de hypermarkten.”
Tot slot lanceert Cora in de loop van de maand maart ook een grote actie: “Magneten”. Aan de kassa’s en de ingang van de winkels vinden klanten magneten die ze op de koelkast kunnen hangen. “Die zijn voorzien van een QR-code met een link naar de folders van het moment. Dankzij de magneet kan de klant dus vanuit zijn keuken met één klik naar de catalogus gaan, makkelijk zijn boodschappen plannen en profiteren van de lopende promoties.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?