- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Eind oktober lanceerde La Laitière (Lactalis Nestlé) zijn eerste ‘dessertcrème met chocolade’. Dat product is ongetwijfeld concurrentie voor Danone en zijn legendarische Danette… die in 2020 zijn 50-jarige bestaan viert.
Hoewel de categorie dessertcrèmes een lichte daling ondervindt blijft ze ongetwijfeld de belangrijkste op het gebied van volume, waarvoor ze sterk benijd wordt. Alle retailers hebben hun eigen merken. Wat de A-merken betreft is het ongetwijfeld Danone dat met de eer gaat lopen. En dat heeft alles te maken met zijn iconische Danette, die in 1970 het licht zag. “98% van de verkochte melkdesserten van Danone zijn dessertcrèmes, en 90% zijn Danettes. De rest behoort tot het merk Vitalinea”, legt Aude Pornel, category manager bij Danone uit. Ze gaat verder: “De nummer één van de Danette-crèmes blijft de vanille, gevolgd door chocolade-vanille en chocolade.” Danette kan zo de winkelmandjes blijven vullen, zonder ooit te moeten innoveren of communiceren. De strategie van het merk is om zijn aanwezigheid te laten blijken met ongeveer één campagne per jaar. De laatste was de limited edition voor Pasen 2019, die daarvoor Go Belgium met zijn befaamde zwart-geel-rood pack tijdens het WK voetbal van 2018, waarop België aanwezig was.
Sinds eind oktober 2019 noteren we een revolutie in de categorie dessertcrèmes dankzij een versie met Belgische chocolade… voorgesteld door La Laitière (Lactalis Nestlé), de concurrent van Danone. “De dessertcrème van La Laitière is onze grote innovatie dit jaar”, bevestigt Cécile Annez, productmanager verse producten bij Lactalis Nestlé. “Voor een merk als La Laitière, de nummer 1 in de categorie van de melkdesserts, was het een must om ook met een dessertcrème op de markt te komen. We stellen deze voor in quadraformaat, wat wil zeggen per vier potjes, tegen een prijs onder de 2 euro. Onze dessertcrème verschilt van die van Danette onder meer door zijn intense smaak van Belgische chocolade.” Deze nieuwe lancering zal hoogstwaarschijnlijk de markt van de dessertpuddinkjes op zijn kop zetten en het laken naar zich toe trekken. We verwachten ons in 2020 dan ook aan een uitgebreide communicatiecampagne rond… 50 jaar Danette!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?