Voor dit besluit was natuurlijk een intensieve voorbereiding nodig: een heleboel gegevens die toe nu toe op de "sleeve"om het 4-pack stonden, moesten leesbaar worden overgenomen op de potjes: ingrediënten, wettelijke vermeldingen, voedingswaarden, gewicht, adres enz. Dit alles met behoud van de visuele identificatie en de aantrekkelijkheid van de yoghurtpotjes in een ultra-versafdeling, waar de consument gemiddeld slechts 43 seconden besteedt aan het zoeken naar zijn product. Het feit dat de informatie op onze markt in talen verschillende talen vermeld moet worden, maakt de oefening er niet makkelijker op.
Met zijn besluit heeft Danone een beslissende stap genomen in een proces dat het bedrijf er al eerder toe bracht de oppervlakte te verkleinen (met 20 tot 35%) van het karton voor zijn 8- en 12-packs yoghurts. Wij vermelden in dit kader ook de gewichtsverlaging van het Actimelflesje, dat in 10 jaar de helft van zijn gewicht verloor en waarvan de nieuwe versie tot 95% is samengesteld uit plantaardig plastic (vezels uit rietsuikerstengels), en de toevoeging van luchtbelletjes in de verpakking van de yoghurtpotjes, waardoor de hoeveelheid plastic in tien jaar met 35% kon dalen. Wij voegen er ten slotte aan toe dat Danone België in september 2011 een partnerschap heeft afgesloten met het WWF. De NGO gaat het bedrijf begeleiden en helpen met zijn milieuprojecten en de training en voorlichting aan het personeel. Daarnaast zal deze organisatie samen met het bedrijf werken aan de bewustmaking van de consument. Op de site danone.be zal Danone in maart een door het WWF ontwikkelde tool plaatsen waarmee iedereen zijn eigen CO2-voetafdruk kan berekenen en maatregelen kan nemen om die te verkleinen.
Het standpunt van de redactie"Een klein gebaar voor morgen dat in de lijn ligt van de verplichtingen die ons bedrijf op lange termijn op milieugebied is aangegaan" verklaart Danone op het persbericht. Hierbij gebruikt het bedrijf een formulering die ons welhaast te bescheiden lijkt. Want het gaat hier om veel meer dan een klein gebaar. Spontaan afzien van een omverpakking die, buiten zijn zeer betrekkelijke functionele rol, meer dan substantieel bijdraagt aan de zichtbaarheid in het schap, dat is een meer dan moedige stap, één die alleen de nummer een van de branche kon zetten. Hier moeten wij onze spreekwoordelijke hoed voor afnemen...