Danone
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Danone
Danone heeft vorig jaar dankzij prijsverhogingen zijn omzet met 13,9% zien stijgen tot 27,6 miljard euro. De winst halveerde door het vertrek uit Rusland en een wereldwijde reorganisatie.
Danone voelt de oplopende kosten voor grondstoffen en ingrediënten. Het voerde prijsstijgingen door die zorgden voor een omzetstijging (+13,9%). “De laatste keer dat het prijseffect zo'n impact had op onze resultaten was in de jaren 80”, zegt een woordvoerder van Danone. Toch daalde winst tot 959 miljoen euro, onder meer omdat Danone zijn Russische activiteiten stopzette, waarvoor het een waardevermindering van 500 miljoen euro boekte. Vorig jaar bedroeg de winst nog 1,9 miljard euro. Ook de uitrol van de wereldwijd reorganisatie ‘Local First’ drukte op de winst. Het vertrek van bijna 2.000 managers kostte het voedingsbedrijf om en bij 700 miljoen euro. CEO Antoine de Saint-Affrique wijst erop dat zijn bedrijf een goed vierde kwartaal kende en verwacht dat de marges zich licht zullen herstellen in 2023. Intussen zijn er drie milieu-organisaties die een rechtszaak starten tegen de multinational, omdat die volgens hen te weinig doet om minder plastic te gebruiken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?