De zomer is in het land. Een periode die gekenmerkt wordt door zon, vakantie, en out-of-office reply's, maar ook de ideale moment om even terug te blikken op wat er de voorbije maanden in de retailwereld gebeurd is. En dat is heel wat. Wij verzamelden voor u de belangrijkste nieuwsfeiten sinds het begin van 2016 tot nu, op basis van onze online bezoekcijfers.

Delhaize verkoopt Tom & Co

Delhaize kondigde in juni aan dat het haar dierenspeciaalzaak Tom&Co zou verkopen aan een investeringsgroep onder leiding van Lionel Desclée, een directielid van Delhaize. De merknaam blijft bestaan en de huidige winkels blijven gewoon open. 

Lees hier ons artikel, met commentaar van overnemer Lionel Desclée

Nieuwe herstructurering bij Metro/Makro

Ook in juni, kondigden Metro en Makro een nieuwe reorganisatie aan. Daarbij wordt de positionering van beide enseignes onder handen genomen en verdwijnen mogelijk 505 banen. Makro gaat zich nog meer op de eindconsument richten en wil zich onderscheiden door in te zetten op drie specialisaties: good food (kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis). Metro, dat binnenkort een tiende Belgische vestiging opent, haar profiel aanscherpen door een sterkere focus op horeca en gastronomie. Metro en Makro worden ook formeel gesplitst en krijgen elk een aparte Belgische hoofdzetel. 

Lees hier ons artikel en onze analyse

Aldi verwelkomt merken in België

Eind april kwam de Gondola-redactie met het nieuws dat Aldi België met A-merken aan het onderhandelen was met de bedoeling enkele sterproducten uit de merkenportefeuille in haar winkels aan te bieden. Daarmee staat het laatste bastion van de zuivere hard discount in België op vallen. Later bleek dat de discounter onder andere Coca-Cola, Nutella, Kinder, M&M’s en Lenor gaat verkopen. 

Lees hier onze analyse

Coca-Cola gaat sterkedranken verkopen

In februari werd ons bevestigd dat er ook bij frisdrankenreus Coca-Cola verandering op til was. Het portfolio van Coca-Cola Enterprises België zou begin april uitgebreid worden met whiskys, rum en wodka. De frisdrankproducent verzorgt ondertussen inderdaad de sales, marketing en distributie van de merken van sterkedrankengroep Edrington. 

Lees meer

Aloïs Ooms verlaat Match

Nog in februari, bracht Gondola het nieuws dat Aloïs Ooms opstapte als CEO van Match. Hij nam ontslag door een verschil in visie over de toekomststrategie voor het bedrijf. Ooms wordt opgevolgd door Stéphane De Rango, die al werkzaam is in de groep louis delhaize (via Cora Frankrijk) waartoe Match en Smatch behoren. 

Lees meer

Er zijn ook twee artikels die nog uit 2015 stammen, maar nog massaal gelezen werden in de eerste maanden van 2016. Aangezien deze onderwerpen dus ook nog bij ons lezers leefden in het begin van het jaar, lijsten we ze ook nog eens voor jullie op.

Carrefour opent revolutionaire hypermarkt in Bergen

Met de opening van Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés gaat Carrefour voor een weergaloze winkelervaring, een ruime waaier producten die experts voor het oog van de klanten bereiden, een bijzonder winkelparcours en een indeling volgens het ‘shop in the shop’-principe. Bovendien zijn de digitale toepassingen van deze vestiging uniek in België en besteedt Carrefour er volop aandacht aan het milieu en goede doelen. Met deze nieuwe Hypermarkt ontketent Carrefour dus "een ware revolutie in de Belgische shoppingsector."   

Lees onze reportage

Spar (Colruyt) opent eerste winkel van nieuwe generatie 

De eerste winkel onder het nieuwe Spar-concept van Retail Partners Colruyt Group is eind oktober 2015 opengegaan in Kessel. Dit verkooppunt is de vrucht van een participatief traject, waar de zelfstandige uitbaters van het netwerk nauw bij betrokken waren. Er werd een mooi evenwicht gevonden tussen durf en pragmatisme, met als resultaat een nieuw en hedendaags imago voor de keten.

 

Lees de reportage en bekijk de foto's

Verder wenst iedereen bij Gondola Group u een fijne zomer en een nog fijnere vakantie! Wij zijn er even tussenuit, maar zijn terug met dagelijks retailnieuws vanaf 1 augustus.

Wilt u voortaan als eerste op de hoogte gebracht worden van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan rechts van deze pagina in voor de Gondola Newsletter!