- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Steeds meer Belgen kopen online en de ‘oudere’ leeftijdscategorieën zijn de jongere consumenten aan het bijbenen. Dat blijkt uit een onderzoek van Comeos. “De leeftijdsverschillen vallen weg”, zegt Gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.
Voor het derde jaar op rij onderzocht Comeos hoe de Belgische e-commerce ervoor staat. Wat blijkt? Maar liefst zes op de tien Belgen heeft al online gekocht, een stijging van 8 procent in vergelijking met vorig jaar. Vooral in de groep ouder dan 44 jaar, is de stijging opvallend. “De leeftijdsverschillen vallen weg, en we hebben definitief de stap gezet naar de ‘late majority’, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.
“Dat blijkt ook uit het feit dat mensen nu vaker online kopen (aantal mensen dat maandelijkse aankopen doet, steeg van 16 naar 24%), en dat ze meer uitgeven: gemiddeld 170 euro per maand, of 2040 euro per jaar.” Online klanten zijn namelijk trouwe klanten: 89 % van de ondervraagden denkt het komende jaar nog iets online te bestellen. De helft van de klanten koopt zelfs meer dan vijf keer per jaar online.
Voor de eerste keer roepen de online consumenten de prijs de belangrijkste reden in om iets online te kopen (42%, tegen 35% vorig jaar). “De reden van de verschuiving is evident: wanneer de markt volwassen wordt, zullen de klanten van het eerste uur nu ook meer tijd uittrekken om de goedkoopste producten te zoeken. Het vertrouwen in de webwinkels stijgt, de levering vormt geen probleem meer – dus wint de kostprijs aan belang.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?