Twee dertigers blazen Meurisse, het oudste Belgische chocolademerk, nieuw leven in. Henry en Clement Van Vyve, de zesde generatie van de familie, kochten de naam terug van voedingsreus Kraft en lanceren het merk opnieuw.

Meurisse is een bekende naam in de Belgische chocoladewereld, het oudste merk van het land zelfs. Opgericht in 1845, 175 jaar oud. Maar sinds het in handen kwam van voedingsreus Kraft was het in de anonimiteit verzeild geraakt. In de multinational kreeg het merk niet de aandacht die het verdiende, vinden Henry en Clement Van Vyve, die vandaag het werk van hun overoverovergrootvader verderzetten. De twee ondernemers polsten bij Kraft om het merk terug over te nemen. Het lukte. In Antwerpen kwam onlangs het gebouw vrij waar in 1845 Adolphe Meurisse het chocolademerk opstartte, maar de twee broers opereren vandaag vanuit een coworking plaats in Brussel. Eerst gaan, pas daarna lopen.

De twee dertigers hebben veel goesting om het merk opnieuw te lanceren. Een achtergrond als chocolatiers hadden ze tot voor kort niet, van recepten hadden ze niet zo heel veel kaas gegeten. Het zijn ondernemers, ze hebben beiden een achtergrond in online verkoop. Maar omdat ze Meurisse opnieuw op de kaart wilden zetten, volgden ze een opleiding bij chocolatiers en spijkerden zichzelf bij over chocolade en duurzaam ondernemen. Dit najaar verkopen ze de eerste chocoladerepen online, bedoeling is om volgend jaar in maar liefst honderd punten in ons land Meurisse aan te bieden. Ze denken daarbij niet aan supermarkten, wel aan speciaalzaken en horeca. Met de hulp van enkele chocolatiers en Belgische artisanale productiebedrijven hebben de broers Van Vyve vandaag een eerste collectie met acht smaken klaar, waaronder gepofte quinoa met roze peper, Himalaya-zout of appelsienzeste.

Of Belgische consumenten zitten te wachten op een herlancering van Meurisse? Uit onderzoek dat de broers lieten doen, kent 65% van de Belgen boven 25 jaar de naam Meurisse nog altijd. Ongeveer 70% van die groep gaf aan de chocolade opnieuw te willen proeven. In nostalgie willen de twee broers niet vervallen, getuige ook het moderne smakenpallet dat ze aanbieden. Bovendien spelen ze ook op een andere manier in op hedendaagse trends: ze gebruiken geen palmolie voor het bereiden van hun chocolade en werken samen met boeren uit Papoea-Nieuw-Guinea die op een faire manier beloond en behandeld worden. Net als het hippe Tony Chocolonely is het slavenvrij. Voor de productie en de verpakking werken de twee nazaten van Adolphe Meurisse samen met Belgische bedrijven.