+ Plus Longread De fun (en het succes) van foodmarkets
Shoppen en proeven van kraampjes in een overdekte markt: het is een concept dat van Madrid tot Kopenhagen erg populair is. Ook in ons land, zo blijkt: Wolf opende recent nog zijn deuren in Brussel en in de komende maanden volgen verschillende anderen het voorbeeld. Maar wat bepaalt het succes van foodmarkets? “Het is alsof je een formule 1-wagen afstelt: bij de kleinste fout kan het mis lopen.”
Een vrijdag in Barcelona. Niet ver weg van La Rambla, de befaamde promenade, is het koppen lopen in La Boqueria, een overdekte markt waar slagers, bakkers en groenten-, fruit-, kaas- en visboeren zij aan zij staan met kraampjes met allerlei lekkers, van gefrituurde calamares tot smoothies. La Boqueria is een fenomeen. De versmarkt lokt dagelijks duizenden toeristen en locals, en is de referentie voor foodmarkets over de hele wereld. Overdekte markten duiken overal ter wereld op, en ook ons land blijft niet achter. Er kwamen foodmarkets in Antwerpen, Mechelen en Gent, waarvan er intussen wel maar één overblijft – die in Mechelen. Toch zien wel meer ondernemers bij ons brood in het concept: in december opende met Wolf de grootste foodmarket van het land en intussen zijn er ook elders plannen voor plekken waar consumptie en boodschappen doen, samengaan. Eén ervan is al geopend in Gent, waar ‘Den Baudelo’ The Holy Food Market moet doen vergeten. Een andere is ‘De Met’ in Aarschot, een overdekte markt met enkele culinaire speciaalzaken, een microbrouwerij, een beenhouwerij en een champagne- en tapasbar. Nog een andere komt er in City 2 in Brussel, waar het winkelcentrum extra aantrekkingskracht krijgt door de aanwezigheid van de ‘foodcourt’ EATS, met meer dan 400 zitplaatsen. Een ander voorbeeld is de Foodmet in Brussel, al ligt de nadruk daar vooral op boodschappen doen, net zoals bij De Smidse in Leuven. Het idee is telkens hetzelfde: mensen die dagverse boodschappen willen doen tegelijk laten proeven van restaurants en standjes.
Van oubollig naar hip
Dat is ook het idee achter Wolf, dat met 16 restaurants, een microbrouwerij en een chocolaterie, de grootste foodmarket van het land zal zijn en normaal begin november de deuren moest openen in Brussel. Thierry Goor, managing partner van BXL Food Market en specialist in het bedenken van nieuwe restauratieconcepten: “Ik zag 2,5 jaar geleden dat foodmarkets een opkomende trend waren. Ik wist dat er een markt voor was, dat er ook in Brussel iets mee te doen was. Ik heb vervolgens investeerders en een geknipte locatie gevonden: de voormalige gebouwen van de ASLK in de Wolvengracht. We hebben het concept van Wolf heel goed doordacht. We willen geen merken promoten, maar we schuiven vakmensen naar voor die heel goed zijn in hun domein. Het aanbod van restaurants is heel gebalanceerd. We hebben sushi, pizza, pasta, slagerij Dierendonck, Vietnamees,… : een mooie mix van restaurateurs, waar mensen voor een heel democratische prijs kunnen komen eten. We hebben prijzen immers die variëren van 3,50 tot 15 euro.”
3 gratis plus-artikels per maand lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
- Lees je 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg je de exclusieve nieuwsbrief
- Download je gratis whitepapers, infographics, datamodellen uit jouw sector