- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vaarwel Brantano, auf wiedersehen. Een iconisch Belgisch merk verdwijnt uit het straatbeeld, in plaats ervan kom vanHaren, een onderdeel van de Duitse schoenenreus Deichmann. De oprichter achter het concern, Heinrich Deichmann, was meer dan een eeuw geleden al een toonbeeld van ethisch ondernemen.
Het is 1913. Op een foto die op de website van Deichmann terug te vinden is, poseert Heinrich Deichmann, voorzien van een karig snorretje en met een vuilblauwe werkschort aan, samen met zijn kleine dochter voor de etalage van een winkel waar ‘Schuhreparatur Elektra’ op staat. De twee kijken wat beduusd naar de camera, alsof ze niet helemaal blij zijn dat ze gefotografeerd worden. Of misschien hing de spanning rond Wereldoorlog I al in de lucht, dat kan ook. De zaak was heel bescheiden, het was een lokale winkel zoals er ontelbare waren in Duitsland, en dat bleef het ook lange tijd. Het bedrijf overleefde zelfs met moeite de Tweede Wereldoorlog: grootvader Deichmann verafschuwde het naziregime en de vervolging van joden. Hij stak dat nooit onder stoelen en banken, wat in die tijd allesbehalve vanzelfsprekend was: wie een winkel had, hield liever zijn mond. Je bent dominee of handelaar, luidt een Nederlands gezegde. Heinrich Deichmann trok er zich niets van aan: hij was de twee. Hij geloofde in God en verborg dat niet.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?