Action
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Action
“De meest doeltreffende marketing is mond-tot-mondreclame, de ervaring die je in de winkel hebt en waarover je daarna met anderen praat”, herhaalt Myriam Blanpain, voorzitster van communicatiebureau AddRetail, als we praten over het succesverhaal dat de Nederlandse discounter Action de voorbije jaren heeft geschreven.
“Als je een Action-winkel binnenloopt is het heel moeilijk om weer buiten te gaan zonder iets te kopen. Je zult altijd wel iets ontdekken, een beetje zoals dat vroeger ook wellicht bij Ikea het geval was. Daarna ga je dat aan anderen vertellen, hoeveel je hebt betaald, bijvoorbeeld, en dat zal reacties van positieve verrassing uitlokken. De beste marketing is dan ook in de eerste plaats nog altijd een goede koopervaring.”
“Voor retailers is het product hun formule, hun aanbod, hun propositie op de markt”, voegt marketingdeskundige Nicolas Lambert eraan toe. “Winkelketens als Action of anderen in dezelfde aard werken volgens mij zo goed omdat ze iets nieuws hebben gebracht dat voordien niet op de markt bestond. En we mogen ook niet vergeten dat die spelers bovendien een aanbod hebben dat helemaal aansluit bij de huidige context.”
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?