Woensdag 16 maart was Gondola te gast bij de collega’s en buren. Het vakblad MIX organiseerde naar jaarlijkse traditie De Nationale Doe-het-Zelf sessie. Dit treffen van retailers én suppliers uit de branche is telkens een interessant kennis sharingsmoment. Dit jaar werd het geheel aan elkaar gepraat door Tom van ’t Hek, radiopresentator en broer van de in België beter bekende Joep.
De namiddag werd goed gevuld met interessante thema’s en cases. Aan het einde van de dag werden nog de traditionele prijzen uitgereikt. Bahco ging lopen met de “beste cover” in het vakblad. De MIX Gouden Spijkers kregen dit jaar een andere invulling: een vakjury bekroonde de meest innovatieve, meest lever-betrouwbare en beste after sales leverancier. Wat innovatie betreft kregen twee bedrijven de prijs: Kärcher en PPG. Voor betrouwbare leveringen stond JeWeRET in de bloemetjes en de after sales wordt duidelijk best behartigd door Cotap.
GfK cijfers en prognose
Berry van Oosterhout van GfK Retail & Technology presenteerde in een vraag en antwoordsessie de verwachtingen voor de Nederlandse DHZ-markt. Na enkele desastreuse jaren, waarbij de omzet met maar liefst een kwart verminderde, liet 2015 een eerste groei optekenen (+2,5%). De totale markt bedraagt in Nederland zo’n 3,3 miljard. Dit is vergelijkbaar met België, nochtans met een 50% groter bevolkingsaantal! Voorheen bewoog de omzetratio Nederland-België zich meestal rond 1,4. De DHZ-markt heeft bij onze noorderburen dus duidelijk erg te lijden gehad onder de crisis. Ook de euforische tijden van double digit growth zijn voorbij. GfK houdt het voorzichtig op +2,5% voor 2016 en sommigen in de zaal lijken dat zelfs nog optimistisch te vinden. Nochtans is het aantal m² “klus-winkeloppervlakte” niet gedaald, wat een enorme druk op de marges van retailers legt, ook nog aangewakkerd door de steeds groeiende e-commerce. Deze laatste was voor het eerst trouwens aanwezig op de Nationale DHZ-sessie.
Omzetstijging is verklaarbaar
Als motor voor het herstel, ziet GfK vooral de stijging in het aantal verhuisbewegingen. In 2015 bedroeg die 7%, in 2014 6%. Het aantal verhuisbewegingen zat in 2015 op een piekniveau vergelijkbaar met 2006, wat toen leidde tot een top DHZ-jaar nadien. Dat de stijging zich niet 1 op 1 doorvertaalt naar DHZ-omzet, lijkt toe te schrijven aan de omzetstijging van de bouwmaterialengroothandel (+10%) en e-commerce. GFK verwacht dat in 2020 reeds 38% van àlle aankopen online zal gebeuren, of een verdubbeling t.o.v. vandaag. Men verwacht in DHZ niet zo’n sterke stijging, maar toch. Opvallend is dus ook dat meer en meer Nederlanders klussen làten uitvoeren. De groei wordt mede verklaard door een ommezwaai bij de professionele gereedschapsmerken die nu ook hun goederen via DHZ-ketens aanbieden én door toegevoegde waarde in de verfbranche. De prijs van kleur is veel sterker gestegen dan die van witte verf.
Samenvattend ziet GfK een stabiele economie en huizenmarkt en mogelijkheden door meer kleur in het leven van de consument te brengen gekoppeld aan het leveren van meer toegevoegde waarde zoals thuisleveringen.
E-commerce als dagthema
We komen in latere artikels graag terug op de andere sprekers. Annemart Tielens van Intergamma deed uit de doeken hoe Gamma en Karwei een omnichannel aanbieder werden, de bevlogen Claudia Willemsen verklaarde ons het succes van kleertjes.com (deels te danken aan… een paaseierenjacht), Dorette Bos, Van Neerbos Bouwmarkten, lichtte hun succesvolle social mediastrategie toe en Paul Burger leerde ons hoe Welkoop “in één klap” een onlinespeler werd.
Na de gesmaakte netwerkborrel met zicht op de Maarsseveense plassen, keerden we als één van de schaarse Belgische aanwezigen, vol inspiratie huiswaarts.