- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na een zomer in het teken van corona in 2020 en een zomerseizoen met minder strenge reisregels maar meer somber weer in 2021, zouden zonnecrèmes een comeback moeten maken in de winkelmandjes van de consumenten, zowel fysiek als virtueel.
Voor de door ons geïnterviewde algemene retailers, drogisterijspeciaalzaken en e- en parafarmacies, is de categorie in deze tijd van het jaar van bijzonder belang. “Op basis van mijn eigen schattingen en marktgegevens, is de verkoop van suncareproducten - precare, protection en aftersun - ongeveer 50-50 verdeeld tussen de retailers en (e-)apotheken”, laat Gilles Jourquin van Newpharma ons weten. Hij voegt eraan toe dat de hoeveelheid zonnige dagen in België een bepalende factor blijft voor de verkoop. “Het is een belangrijke categorie tijdens de zomerperiode, die 20% van de totale categorie vertegenwoordigt”, leert Joël de Munck van Medi-Market ons.
Evenals andere categorieën van de personal care en de meeste andere consumptieproducten, heeft ook het aanbod aan zonnecrèmes zich moeten aanpassen aan wat er de laatste jaren leeft. “We merken dat steeds meer consumenten zich bewust zijn van duurzaamheid. De trend onder de merken is om hun formules en verpakkingen duurzamer te maken, en minder wegwerpmateriaal te gebruiken”, horen we bij Kruidvat. “Dat weerspiegelt zich in ons assortiment”, bevestigt men ook bij Colruyt. Gilles Jourquin van Newpharma voegt hieraan toe dat ‘made in Europe’ en ‘local’ almaar meer in trek zijn. Ook biologische producten zijn steeds vaker in de schappen te vinden, ook al zijn de assortimenten nog beperkt. “De start verloopt traag”, vat Carrefour het samen. Wat de tendensen in het gebruik betreft, onderscheidt Medi-Market twee belangrijke stromingen: “Enerzijds het gebruik van zonnecrèmes met een hogere beschermingsfactor, SPF 50 of zelfs SPF 100, en anderzijds de voorkeur voor sprays, die gemakkelijker aan te brengen zijn, in plaats van crèmes”, legt Joël de Munck uit. Zoals we merken is het moeilijk, zoniet onmogelijk, om een product te vinden dat aan al deze voorwaarden voldoet. “De uitdaging bestaat erin doeltreffende en veilige samenstellingen te vinden die gemakkelijk aan te brengen zijn (sprays), niet erg vettig en zonder chemische filters, maar met hoge beschermingsfactor en verpakt in duurzame verpakkingen”, leert Gilles Jourquin ons, die er ook nog de aspecten ‘goedkoop’ en ‘oceaanvriendelijk’ aan had kunnen toevoegen. “Dit is op zich een uitdaging, maar wel één die ons zeker interesseert.”
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?