De dematerialisatie – onder deze term wordt ook de toename van de digitale handel begrepen – van de retailsector is een onderwerp dat tegenwoordig veel aanleiding tot bezorgdheid geeft. Het onderwerp zal dan ook centraal staan in de discussies tijdens de HighCo Shopper’s Day op 28 maart aanstaande, waar Serge Papin (Voorzitter – Système U) en Richard Caillat (CEO HighCo) zullen optreden. In afwachting van deze datum die u met rode letters in uw agenda moet schrijven, geven wij u hierbij een aantal sleutels voor een beter begrip van de grote trends in de digitale handel en de invloed daarvan op de manieren van consumeren.
Onder invloed van de toenemende digitalisering van de consumptie zijn de consumptiegewoontes namelijk aanzienlijk gewijzigd en dit proces levert ons een rijkdom aan gegevens met betrekking tot hun verwachtingen. L’Echangeur, platform voor technologische trendwatching van de LaSer Groep, gaf afgelopen vrijdag in Parijs een samenvatting van de grote trends die tijdens de Big Retail Show in de Verenigde Staten zijn waargenomen. De Europese beurs EuroCIS, die op 19 februari plaatsvond, was ook een goede gelegenheid om de laatste trends te ontdekken.
Moeten we bang zijn voor de toenemende invloed van smartphones en tablets?
Het onderwerp is onlangs nog door ons besproken: de verkoop van smartphones en tablets is explosief gestegen en daarmee ook het steeds sterkere gebruik van toepassingen van de consumenten: geolocalisatiesystemen, tools voor prijsvergelijking of voor het delen van informatie en meningen. Veel spelers in de sector zijn bang voor de “showrooming” trend. Guillaume Rio zegt in een citaat uit een artikel van onze collega’s van LSA: “De belangrijkste stimulans voor showrooming is voor 72% van de mensen die zich ermee bezig houden de prijs en een prijsverschil van krap 2,5% is voldoende om de klant naar de concurrent te laten overlopen”. Dit is wat de enseignes, die beter dan wie ook het belang van prijsconcurrentie tussen de fysieke winkels kennen, kippenvel bezorgt.
In deze virtuele prijzenoorlog verdubbelen de giganten van de internetverkopen hun inspanningen. De applicatie “Amazon” maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de barcode van een product in de winkel te scannen om vervolgens de prijs ervan te vergelijken met die van Amazon. In de Verenigde Staten betreft dit verschijnsel vooral een jonge doelgroep die online is en een grote koopkracht bezit. Maar gelukkig voor de fysieke retailers is de prijs niet het enige keuzecriterium. In België is dit verschijnsel momenteel trouwens nog niet zo wijd verbreid. Wat klaarblijkelijk niet het geval is voor Groot-Brittannië, waar de laatste onderzoeken de schade voor fysieke winkels tijdens het weekend voor Kerstmis op 500 miljoen pond ramen.
Om zich te verweren tegen de soms funeste effecten van deze trends, moeten de fysieke verkooppunten daarom in de toekomst niet slechts letten op de prijzen van de producten, maar ook op de voorraden, de multi-channel integratie, de theatrale presentatie in de verkooppunten en een klantenservice van hoge kwaliteit. En daarom, toppunt van ironie, kunnen diezelfde technologieën ook echte troeven blijken te zijn. Men moet ze alleen nog leren beheersen. Het verkooppunt is namelijk, als het online is, beter in staat om de koopgewoonten en de behoeften van de klanten te analyseren en kan ze dus beter van advies dienen. De klantgegevens kunnen uitermate nuttig blijken en maken een betere relatie met de klanten mogelijk.
De introductie van de “digital wallet”
“Digital Wallet”, achter deze term schuilt een echte portefeuille van allerlei diensten: boodschappenlijstjes, scanning van producten, kortingsbonnen, getrouwheidsvoordeel, beheer van uitgaven en betaling in de strikte zin van het woord. Wat hebben de enseignes te vrezen van de komst van deze diensten; het verlies van het contact met de klanten? De grote Amerikaanse retailers hebben de koe al bij de hoorns gevat. Walmart, Gap, Target, Best-Buy en vele anderen werken namelijk samen op in de nabije toekomst hun eigen wallet applicatie aan te bieden via het project Merchant Customer eXchange.
Virtuele winkels
U kunt zich natuurlijk de kubussen van Delhaize Direct nog wel herinneren die op verschillende treinstations in België stonden en die het mogelijk maakten om via een mobiele app boodschappen te doen. Krefel volgde dit voorbeeld en bood vervolgens een gelijksoortige technologie aan. Tesco was de eerste die, in Zuid-Korea een virtuele shopping wall aanbod die het mogelijk maakte in metrogangen, bushaltes of op vliegvelden de aandacht van de klanten te trekken. In de Verenigde Staten bieden retailers zelfs thuisbezorging binnen één uur aan. In Frankrijk biedt de supermarktketen Casino virtuele winkels in bushokjes en winkelcentra.
Dit is slechts een kort overzicht van de vele veranderingen die worden veroorzaakt door de nieuwe technologieën. Wij kunnen u alleen maar van harte aanbevelen op 28 maart de HighCo Shopper’s Day te bezoeken om de nieuwe uitdagingen te ontdekken waar de handel voor staat, in het bijzonder de uitdagingen die verband houden met de dematerialisatie en de digitale handel. Klik hier om u in te schrijven!