Volgens een studie van Soon Soon Soon in opdracht van de vakbeurs Equipmag, bestaan er vandaag de dag 5 mogelijke profielen voor de consument. Het agenschap heeft elk profiel uitgediept en de innovaties en trends van vandaag en morgen op vlak van marketing en handel erin verwerkt. De shoppinggewoontes van morgen beter begrijpen, daarmee neemt u meteen een voorsprong in de retailstrategie, daarom geven wij u hier de samenvatting van deze studie mee. Hoewel ze werd opgesteld aan de hand van een Franse steekproef, kunnen we er ongetwijfeld ook de Belgische consument in herkennen.
Soon Soon Soon onderscheidt 5 consumentenprofielen: de Vigishopper, de Slowshopper, de Altershopper, de Socialshopper en de Emoshopper.
De Vigishopper of Watcher
De Vigishopper is een consument die specifiek gevoelig is aan de oprechtheid en transparantie van merken. Hij verifieert de informatie over een bepaald merk en houdt die tegen het licht van de realiteit. Hij besteedt aandacht aan de hygiënische kwaliteit van de producten, aan hun traceerbaarheid en hij is dol op stellingen en labels die verbonden zijn aan de producten die hij koopt. Hij is perfectionist, maar niet noodzakelijk ‘connected’. Hij zal niet aarzelen om technologische opportuniteiten te omarmen als die hem toelaten om de mysteries rond het productieproces te helpen ontrafelen. Hij zal niet aarzelen om bijkomende informatie of eventuele correcties te eisen en draagt zo bij aan de verbetering van het product.
Om de Vigishopper aan te trekken moet het merk in kwestie de meest pertinente, duidelijke en snelle informatie zo snel mogelijk. Tussen de 5 innovaties uitgepikt door deze studie die bestemd zijn voor de Watchers, vinden we Tellspec terug. Een Canadees apparaat dat functioneert als een Shazam voor voeding. Richt het toestel op een product en het zal de resultaten van een spectrometrische analyse van het product in kwestie tonen. Aanwezigheid van gluten, pindaresten, chemische producten, samenstelling van de vitaminen en balans van de calorieën. Tellspec gaat nog verder dan zijn concurrenten want het kan voorbij glas of plastic scannen. Tellspec werd gelanceerd in augustus 2014.
De Slowshopper of Care Shopper
De Slowshopper gelooft in buurtwinkels, toont empathie voor kleine producenten, spreidt zijn aankopen nauwgezet om bepaalde milieuvriendelijke- en sociale principes te respecteren, zonder daarin militant te worden. Deze consument is gevoelig voor problemen rond ‘de-connection’ en de ‘sharing economy’. Hij zoekt de markt graag af naar producten die hij zinvoller vindt en die volgens hem meer ziel bevatten. Hij is gevoelig voor duurzame ontwikkeling, sociale cohesie en de gemeenschap.
Om de Slowshopper te verleiden, moeten de merken en enseignes de aankoophandeling transformeren in een ‘zen’-handeling van ‘ongebondenheid’. De bronnen van een bepaald product vermelden blijkt hier ook een troef te zijn. Tussen de innovaties die in de studie vermeld worden, vinden we supermarkten zonder verpakking terug. Een concept dat werd gelanceerd in Duitsland, en onlangs in België een vervolg vond in Antwerpen, waar eind augustus Robuust de deuren opende.
De Socialshopper of Beïnvloeder
Deze shopper is ‘ultra-connected’ en geëngageerd in een verhaal van eigen productie. Dit is een consument-expert die legitimiteit zoekt als specialist van een product en daarvoor ook op zoek gaat naar erkenning op sociale media. Hij is ultra-communicatief, hij verzorgt zijn imago en hij vertelt over zijn aankopen en zet ze zelfs in scène met video-tutorials. Hij zoekt erkenning voor zijn expertise en deelt live zijn favorieten en advies. Hij maakt gebruik van nieuwe technologieën en staat te popelen voor exclusiviteit.
De merken hebben de mogelijkheid om van de Socialshopper een echte ambassadeur voor hun merk te maken. Om dat te doen, moeten de enseignes beschikken over technologische middelen. De retail wordt dan een ‘augmented reality’ die bruggen slaat tussen URL en IRL (In Real Life) waarvan de Socialshopper dankbaar gebruik maakt. Een voorbeeld? Eind 2013 lanceerde Urban Outfitters een nieuw getrouwheidsprogramma op basis van selfies en foto’s van de consumenten: FreeMe. Klanten die hun kledingsstijl deelden, ontvingen kortingen.
De Emoshopper of Wow-Addict
De Emoshopper wenst tijdens de aankoophandeling een intens en onvergetelijk moment te beleven. Hij ziet in een aankoop een gelegenheid om plezier en een onuitgegeven ervaring te beleven, rijk aan emoties. Hij houdt van shoppen met een meerwaarde en van uitgestelde aankopen. Hij zoekt sensatie op en vertelt graag over zijn ervaringen.
Om van de Emoshopper een goede ambassadeur te maken, moeten merken en enseignes hem een aangenaam of onvergetelijk moment bezorgen, of dat nu met marketing gebeurt of door exclusieve producten aan te bieden. Of ze moeten hem voorstellen om grensverleggende, ludieke of technologische ervaringen te beleven. Een voorbeeld? Myulezak is een applicatie, gecreëerd voor Chrome en vergezelt de e-commerce consumenten tijdens hun koopervaringen. De app staat toe om de geluiden van een winkel of grote commerciële centra opnieuw te creëren.
De Altershopper of Norm-Core
Enthousiast over het alternatieve circuit en aanhanger van FabLAbs en DIY, ziet deze shopper in de Sharing Economy een aparte levensstijl en een aantrekkelijk alternatief. Hij probeert te ontsnappen aan de wereld van de consumptie. Toch reist hij (liefst als couch surfer), kleedt hij zich en rust zich beperkt uit met de eerder klassieke enseignes. Hij koopt enkel uit noodzaak en beleeft daar niet uitdrukkelijk plezier aan.
Om deze consumenten te bereiken, moeten de merken en enseignes de aankoop zo makkelijk mogelijk maken. Online aankopen passen goed bij de Altershopper. Een voorbeeld? Het concept Carrotmob stelt de consumenten voor om ‘hun uitgaven zinvol te besteden’ met behulp van crowdbuying. Daarvoor moeten de consumenten zich online mobiliseren: een restauranthouder wenst zich uit te rusten met een recyclagesysteem voor zijn olie maar beschikt daarvoor niet over genoeg middelen, zal eerder voordeel hebben aan de steun van de consumenten die bij hem komen dineren dan elders.