- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Volgend jaar legt Delhaize opnieuw 'lelijke' groenten in de rekken. Dat besliste de supermarktketen na een proefperiode van 14 weken in 16 Delhaize Supermarkten. De groenten zullen in meer dan 50 supermarkten en een deel van de zelfstandige winkels beschikbaar zijn.
Sinds eind juli konden klanten van Delhaize in 16 supermarkten 'gekke groenten' kopen. Deze groenten wijken af van de gangbare 'mooie' vorm, maar doen niet ten onder aan kwaliteit en versheid. Voor 3,99 euro kon je bij de supermarktketen een kistje kopen met zo'n drie kilo 'lelijke' groenten. Dat is gemiddeld dertig procent goedkoper dan dat je voor 'normale' groenten betaalt. Welke groenten er in het kistje zitten is steeds afhankelijk van het aanbod.
Tijdens het proefproject werden dit jaar zo'n 6000 dozen 'lelijke' groenten verkocht in 16 deelnemende winkels. Alles samen komt dit overeen met 15 ton groenten die anders nooit de keuken van de klanten zou bereiken. Door het succes van de actie wil Delhaize het project ook volgend jaar verder zetten en uitbreiden naar 50 winkels. De keten selecteert uitsluitend groenten van Belgische kwekerij, waardoor de 'lelijke' groenten pas terug te koop zijn vanaf 15 mei, bij de start van het Belgische groentenseizoen. Op termijn wil de supermarkt de groenten in alle winkels aanbieden.
In 2014 was de Franse supermarktketen Intermarché de eerste die met het idee van 'lelijke' groenten of 'fruits et legumes moches' op de proppen kwam. Het initiatief kwam er in het kader van een Europese anti-verspillingscampagne om klanten duidelijk te maken dat deze groenten en fruit even geschikt zijn om te eten. Eind 2014 lanceerde de Nederlandse discounter Albert Heijn zijn “buitenbeentjes” en in augustus 2015 sprong ook Delhaize op de kar.
Intussen gaat Intermarché nog een stapje verder om voedselverspilling tegen te gaan. Naast de 'lelijke' groenten en fruit legt het nu ook 'lelijke' koekjes in de rekken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?