Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize
Delhaize, flexibiliteit en vakbonden : samen in een zin vormen deze drie woorden het perfecte recept voor een explosieve cocktail. Toch heeft dat de keten er niet van weerhouden om de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) op te zeggen. Wappert Delhaize met een rode vlag voor zijn sociale partners?
Flexibiliteit in de organisatie van de arbeid bezorgt Delhaize al langer koppijn. Na de herstructurering in 2014 boog het bedrijf zich over een nieuw project dat meer polyvalentie wilde implementeren. Dat werd in 6 winkels getest maar stuitte op wantrouwen bij de uitbreiding naar de rest van de filialen en een syndicaal misnoegen in 2018. In 2019 voerde Delhaize de reorganisatie door: polyvalente ploegen werden samengesteld voor een grotere efficiëntie en het personeel kon op een flexibelere manier tewerkgesteld worden, net als de extra vliegende werkploegen om winkels te versterken waar nodig. In september 2022 werd het conflict opnieuw opgestookt met protesterende winkels en liberale en socialistische vakbonden die stakingen aankondigden. Ze claimden dat de afgesproken termen die de basis van het CAO vormden niet gerespecteerd werden. Delhaize sloot uiteindelijk een sociaal akkoord, waardoor het in extremis geen stakingen moest doorstaan.
Verrassend dat de foodretailer nu het vuur opnieuw aanwakkert door deze donderdag aan de vakbonden mede te delen dat ze de CAO opzeggen, en dit nadat ze er amper zes maanden geleden weer moeizaam vrede mee sloot. Delhaize wil in de komende weken bekijken hoe het zich efficiënter kan organiseren en dat wordt maar koeltjes ontvangen. De vakbonden reageren streng en hebben het over een oorlogsverklaring of provocatie.
Uiteraard valt in dit dossier de kalender op: de beslissing valt net samen met de recente aankondigingen van Frans Muller, de CEO van de Ahold Delhaize Group, tijdens de presentatie van de jaarlijkse cijfers. Pleitend voor besparingen en een “efficiëntere” organisatie besprak de Nederlandse manager een strategie gefocust op de beste van de klas, Albert Heijn. De beslissing van Delhaize laat niets aan het toeval over. En toch opent het mogelijks de deuren voor sociale turbulentie tijdens de komende maanden. Dan zal een nieuw akkoord gesloten moeten worden … of ze zullen terugkeren naar de maatregelen van vóór 2019. En de foodretail anno 2023 is geschikt om munt te slaan uit conflicten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?