Fresh Atelier, het nieuwe concept van Delhaize, sleepte zonet de prestigieuze Mercuriusprijs van Comeos in de wacht en krijgt zo de titel van “Winkelconcept van het jaar”. Daarnaast wint Scoopstore de innovatieprijs, die voor het eerst wordt uitgereikt.

Nadat vorig jaar Balls & Glory nog met de befaamde Mercuriusprijs van Comeos aan de haal ging, is het deze keer de beurt aan Delhaize Fresh Atelier. Het nieuwe stadsconcept dat de retailer in samenwerking met Minale Design Strategy ontworpen heeft en vorig jaar op de markt lanceerde, wil klanten bedienen die op zoek zijn naar gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. Het concept speelt naadloos in op de trend naar convenience waar Comeos eerder dit jaar een groot rapport over uitbracht waaruit duidelijk bleek dat consumenten vandaag steeds vaker gaan kopen maar minder per keer. Momenteel zijn er vijf Fresh Ateliers geopend, maar Delhaize wil dat aantal in de toekomst nog flink optrekken. 

 “Fresh Atelier is een innovatief concept dat inspeelt op de actuele trends: eten halen moet gemakkelijk en snel gaan, maar het moet ook duurzaam en gezond zijn”, verklaart juryvoorzitter en professor aan de Vlerick Business School Gino Van Ossel. “Met Fresh Atelier hebben ze een nieuwe en hogere standaard gecreëerd en leggen ze de lat hoger voor de concurrentie. Bovendien is het concept strategisch sterk onderbouwd en sluit het naadloos aan bij de DNA van Delhaize.” 

Runners-up: Scoopstore & Delitraiteur Eat & Go

De tweede en derde plaats gaan naar Scoopstore en Delitraiteur Eat & Go. Die eerste biedt winkelruimte op premium shopping locaties en begeleidt opkomende merken en designers met hun productontwikkeling. Klanten ontdekken er nieuwe merken die nergens anders verkrijgbaar zijn. 

Delitraiteur Eat & Go is dan weer de eerste Belgische “Food Court” die maaltijdoplossingen aanbiedt voor pendelaars voor ontbijt, tussendoortjes, dranken of maaltijden die makkelijk ter plaatse, onderweg of op het werk of op school kunnen worden geconsumeerd. Vooral de focus op convenience wist de jury te overtuigen. Dat vertaalt zich ook in het streven naar authenticiteit, korte keten en duurzaamheid.

Innovatieprijs 

Nieuw dit jaar is dat er voor het eerst ook een innovatieprijs werd uitgereikt en die wist Scoopstore te verzilveren. En verdiend, aldus de jury: “Het is een fysieke marktplaats in een wereld waar online marktplaatsen elkaar verdringen. Het unieke aan Scoopstore is dat het twee klanten heeft: zowel de consument als de leverancier. Hierdoor wordt ook ingespeeld op de behoeften van de leveranciers, en levert Scoopstore hen extra diensten.”