- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Supermarktketen Delhaize gaat de uitrol van zijn nieuwe winkelconcept versnellen. "We realiseren ons dat we in België jaren te weinig hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk", zei Frans Muller, de CEO van Delhaize Group bij de voorstelling van de jaarcijfers.
Het nieuwe winkelconcept dat in april vorig jaar werd voorgesteld in Wezembeek-Oppem, en dat ondertussen ook in Eeklo, Eigenbrakel, Marcinelle toegepast werd, zal versneld uitgerold worden. Dit jaar nog zullen al 16 winkels omgebouwd worden, en de komende twee jaar wordt dat tempo nog opgedreven. De aankondiging doet denken aan de operatie bij Food Lion, de Amerikaanse Delhaize-dochter die nu volop de vruchten plukt van recente investeringen in het winkelpark.
De nieuwe winkels zullen, in lijn met het nieuwe concept, meer inzetten op de winkelervaring met onder andere gratis wifi, meer licht, ruime winkelgangen, een open beenhouwerij, een moderne broodafdeling en een marktgevoel in de fruit en groente afdeling. Tegelijkertijd trekt Delhaize het marketingbudget op om meer te communiceren over zijn prijspositionering, die volgens Muller beter is dan vele klanten denken.
Besparen om te investerenNaar een reden voor deze investeringen is het niet lang zoeken: Delhaize voelt de hete adem van concurrent Carrefour en heeft een halvering van de winst geslikt in 2014. Delhaize zei bij de aankondiging van het transformatieplan al dat het wou besparen om te kunnen investeren. Daar lijkt de retailer meteen werk van te maken. Maar hoewel de kost van de herstructurering (137 miljoen) in Q4/2014 werd ingeboekt, zullen de kosten voor de herstructurering tegen 2018 oplopen tot 80 miljoen per jaar. Dat becijferde De Tijd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?