- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De prijsverlagingen die Delhaize vorige week beloofde bij 500 producten, worden niet altijd uitgevoerd, zegt dataspecialist Daltix. Delhaize geeft dat gedeeltelijk ook toe. “We hebben nooit een prijzenoorlog willen ontketenen.” Belangrijk gegeven evenwel: Daltix is in handen van Colruyt Group en is daardoor niet onpartijdig.
Vorige week kondigde Delhaize aan de prijs van 500 basisproducten van een huismerk te verminderen om zo de koopkracht van zijn klanten te beschermen. De kortingen zouden variëren van 5% tot 30%, aldus CEO Xavier Piesvaux. Databedrijf Daltix onderzocht nu bij 50 producten of de claims van de supermarkt waargemaakt werden. Het bekeek 50 producten en stelde vast dat 24 producten in prijs verlaagd werden, maar daarbij was nergens sprake van 30%. Bovendien veranderden 21 producten niet in prijs en waren er drie producten die in prijs stegen. “De prijs van twee ‘Kleine Leeuw’ muesliproducten die we bekeken, bleef gelijk op 16 juni. Daarentegen stegen 6 huismerkmuesli’s in prijs. Bovendien verhoogde Delhaize op 16 juni de organische variant van hun tomatenketchup. Het ziet ernaar uit dat Delhaize prijzen aan het verhogen is op producten die niet in het Kleine Leeuw-assortiment zetten om hun verlies te compenseren”, aldus Daltix.
Roel Dekelver, woordvoerder bij Delhaize, zegt dat het onderzoek van Daltix gebrekkig is: “Sommige producten zijn niet in prijs verlaagd, dat klopt, maar dat komt omdat de prijzen sowieso al competitief waren. We hebben nooit de ambitie gehad om een prijzenoorlog te ontketenen. Andere producten hebben we wel in prijs verlaagd omdat we gezien hebben dat er daar wel nog marge is. We kijken dus ook naar wat er op de markt gebeurt. Ik kan garanderen dat er wel degelijk prijsverminderingen van 30% zijn, maar dat zijn producten die Daltix niet bekeken heeft. Dat is voor hun rekening. De prijs van tomatenketchup is bij ons omhoog gegaan omdat de leverancier een verhoging doorgevoerd heeft. Niet toevallig heeft ook Colruyt voor dat product de prijs verhoogd. Onderzoek van Test-Aankoop heeft aangetoond dat het prijsverschil tussen Delhaize en Colruyt tot 2,3% herleid is. Ik denk dat dat voor zich spreekt. We stellen ons overigens vragen over het feit dat Daltix, een databedrijf waarvan Colruyt de grootste aandeelhouder is, een dergelijke analyse uitvoert.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?