Op 6 september 2011, ongeveer dag op dag twee jaar na de inauguratie van het semi-automatisch depot DC Fresh 2 te Zellik, kondigde Delhaize Belgium een nieuwe investering aan van maar liefst 50 miljoen euro. Opnieuw wordt deze inspanning gewijd aan de ontwikkeling van het logistieke centrum in Zellik. De keten van de leeuw onthulde ook 140 miljoen euro verspreid over vijf jaar te injecteren in zijn geïntegreerde winkels (70 verkooppunten) in Vlaanderen. Met dat plan wil de warenhuisketen de winkels moderniseren en vernieuwen volgens de nieuwe standaarden, met als resultaat een aangenamere winkelervaring voor de klant. De aankondiging van dit ambitieuze plan gebeurde door de CEO van de onderneming, Michel Eeckhout, en de Vlaamse Minister-President, Kris Peeters. De aanwezigheid van die laatste was des te opmerkelijker te noemen aangezien hij diezelfde dag belangrijke ontmoetingen had met zijn partijtop op een ogenblik dat de regeringsonderhandelingen – weeral – in een beslissende fase zitten.
DC Fresh 3 vervolledigt dus DC Fresh 2, het logistieke centrum dat vandaag de dag op volle toeren draait en waarop Delhaize - met recht en rede - trots is. We brengen even DC Fresh 1 in herinnering, dat was nog een depot dat gebruik maakte van een traditionele picking methode (het personeel werd op hun Clarke naar de producten gestuurd via een stemgestuurd systeem), DC Fresh 2 en 3 werken daarentegen met een semi-automatisch systeem waarbij de producten toekomen bij de persoon die de besteling behandelt. Het nieuwe gekoelde magazijn, vlak naast het oude, maar een heel stuk hoger, beslaat een oppervlakte van 12000 m2. Het kan dezelfde producten te behandelen als DC Fresh 1, maar daarbij komt de mogelijkheid om niet alleen bakken maar hele paletten te manipuleren. Waarom de capaciteit verhogen? Niet alleen om te anticiperen op toekomstige groei, maar ook om het netwerk van buurtwinkels en van het ‘traiteur’-assortiment te bedienen. En daar willen we nog een persoonlijke commentaar aan toevoegen: DC Fresh 2 of 3 is niet alleen een uiterst performant magazijn, maar ook een element van de managementfilosofie enerzijds - Delhaize houdt nooit op met integreren en optimaliseren – en de politiek van het assortiment waarbij de rekken aan de hand van het bestelformulier opnieuw worden aangevuld anderzijds. Met deze depots van de nieuwe generatie geeft Delhaize zichzelf de mogelijkheid om dichter aan te sluiten bij de verwachtingen van elk winkelformaat en kan de distributiereus reactief zijn bij leveringen aan meer bescheiden groeperingen en zodoende het verlies door schade te beperken. Indien nodig kunnen ze nu zelfs een bepaald niveau van seizoensgebonden of regionale flexibiliteit introduceren. De werf voor DC Fresh 3 start eind 2011 en de ingebruikname is gepland tussen eind 2013 en begin 2014.
Met deze persconferentie op 6 september in Vlaanderen, onthult Delhaize een investeringsplan gespreid over vijf jaar: de onderneming had voor de zomer aangekondigd 40 miljoen te willen investeren in haar geïntegreerde Brusselse winkels en 80 miljoen in de geïntegreerde Waalse winkels. Deze aankondigingen gebeurden steevast in aanwezigheid van belangrijke regionale politieke eminenties: de ministers Cerexhe en Marcourt. We willen tot slot er nog even op wijzen dat Delhaize eind juni heeft aangekondigd de intentie te hebben een logistiek platform in Wallonië uit te bouwen om de basis in Zellik en de site in Ninove (drinks) te vervolledigen. Het is hun site in Hauts-Sarts à Oupeye, in de provincie Luik, dat dit logistieke centrum gewijd aan droge voeding zal huisvesten. Daardoor krijgt Delhaize de mogelijkheid dat deel van ons land en het Groot Hertogdom Luxemburg beter te bedienen omdat ze dan geen last meer zullen hebben van het verkeersinfarct rond de hoofdstad.