Albert Heijn
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn
De expansiepolitiek van de Nederlandse zusterketen Albert Heijn zet bij verschillende zelfstandige uitbaters van Delhaize kwaad bloed. “We maken deel uit van dezelfde groep, maar we worden tegen elkaar uitgespeeld.”
“Ik heb één van mijn twee Delhaize-winkels verkocht toen ik hoorde dat er een winkel van Albert Heijn in de directe omgeving kwam”, zegt Peter (schuilnaam) aan Gondola. “Ik kreeg het aanbod om de winkel van Albert Heijn zelf uit te baten, maar dat ging niet. Ik ben een zelfstandige, ik kon dat er niet zomaar bijnemen. Door de komst van de AH-winkel werd de concurrentie loodzwaar. Voor mij was dat het signaal om de winkel terug van de hand te doen. Dat was wel heel pijnlijk. Die winkel was mijn kind.” Peter benadrukt dat hij niet wil natrappen, maar maakt ook duidelijk dat de expansiepolitiek van Albert Heijn, deel van dezelfde groep als Delhaize, hem zwaar op de maag ligt. “Delhaize heeft alles uiteindelijk correct afgehandeld, maar ik vind het vreemd dat er bij de expansiepolitiek van Albert Heijn helemaal geen rekening gehouden wordt met ons.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?