Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize
Tegen maart volgend jaar gaat in Vorst het nieuwe home delivery center van Delhaize open. De supermarktketen verdubbelt er zijn capaciteit in thuisleveringen, ook al blijft e-commerce in voeding op financieel vlak een moeilijke oefening.
Op de voormalige Lipton-site in Vorst – goed voor 80.000 m2 in oppervlakte - zijn kranen in de weer om de oude gebouwen op te ruimen. Er is nog veel werk aan de winkel, maar tegen maart volgend jaar moet hier het nieuwe home delivery center van Delhaize in gebruik genomen worden. Het zal dezelfde capaciteit hebben als dat in Puurs, dat voor de bediening van inwoners van de stad Brussel iets minder goed gelegen was. “Op deze locatie zitten we dichter bij onze klanten en kunnen we nog betere service bieden door de kortere afstanden die we afleggen. We hebben in Brussel een groot klantenbestand voor onze home delivery”, zegt Chloé Thoelen, senior vice president e-commerce bij Delhaize. Het moet ervoor zorgen dat de 15.000 productreferenties beter online beschikbaar zijn en in meer tijdslots kunnen gereserveerd worden. Om de last mile in de thuislevering zo groen mogelijk te maken, worden routes optimaal ingepland en wordt gekeken welke type wagens het best zijn om de thuisleveringen uit te voeren. Het verdeelcentrum zal volgens Delhaize 500 extra jobs opleveren, van chauffeurs over administratieve krachten tot order pickers. “De bouw van het nieuwe home delivery center is geen eindpunt, maar een belangrijke stap naar nog meer groei”, zegt Thoelen. “Tijdens de pandemie kreeg e-commerce een boost, maar na een kleine terugval zagen we dat het bleef groeien, vorig jaar met dubbele cijfers zelfs. We zijn er ook van overtuigd dat die trend zich zal doorzetten.” Toch geeft Thoelen toe dat e-commerce in voeding ook vandaag niet rendabel is. “Maar wij kijken naar het totale plaatje en naar wat klanten van ons verwachten. Dat zorgt ervoor dat we hier blijven in investeren. We zijn leider in home delivery en we willen dat blijven waarmaken.” Delhaize maakt niet bekend hoeveel klanten gebruik maken van de home delivery service. Naast het home delivery center in Puurs heeft de supermarktketen vandaag ook nog regionale hubs in Drogenbos, Gent en Luik.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?