- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het afgelopen jaar is de verkoop van bioproducten bij Delhaize met 7% toegenomen. Zo verkocht de retailer opvallend meer biologische pasta en rijst. Ook de vegetarische artikelen deden het goed. Bij Delhaize zijn ongeveer 1000 biologische producten in de rekken te vinden, waarvan meer dan helft verkocht wordt onder het biolabel van het huismerk.
De laatste 25 jaar wist Delhaize zijn gamma bioproducten uit te breiden tot een breed scala van meer dan 1000 artikelen. 350 van die producten worden verkocht onder A-merk, maar bijna dubbel zoveel (zo’n 635) dragen het biolabel van het huismerk van Delhaize. “De tijd dat maar een beperkt aantal mensen bio kochten, ligt al een hele tijd achter ons” zegt Anaïs Pauwels, Delhaize-verantwoordelijke voor duurzame producten. “Onze verkoopcijfers zijn duidelijk: iedereen grijpt er wel eens naar. We zien onze bioproducten dan ook als een volwaardig alternatief.”
De retailer merkte een stijgende vraag op naar vegetarische producten of alternatieven voor traditionele artikelen en zag in 2015 de verkoop van bioproducten met 7% toenemen. De items die vaakst over de toonbank gingen, waren biologische pasta en rijst (+33%), vegetarische producten (+25%) en vis (+23%). In de afdeling groenten en fruit, waar het grootste deel van het aanbod biologisch is, bedroeg in 2015 het aandeel van de biologische groenten haast 10% en dat van biofruit 7%.
Om aan de groeiende vraag naar bioproducten te voldoen, voegt Delhaize steeds meer referenties toe aan het aanbod en gaat het door met het ontwikkelen van nieuwe producten onder eigen merk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?