- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize denkt eraan om twee van zijn winkelketens in de VS te verkopen om kosten te besparen in de regio. De Belgische retailer begint daarmee aan een schoonmaakoperatie in Amerika.
Op de aandeelhoudersvergadering van gisteren werd niet alleen afscheid genomen van CEO Pierre-Olivier Beckers. Er raakte ook bekend dat Delhaize zijn Harveys en Sweetbay supermarkten zoekt te verkopen. “Die optie ligt op tafel”, zei Beckers tegen Reuters. Sweetbay telt 105 winkels, Harvey heeft er 73.In januari zei Delhaize nog dat het Sweetbay winkels wou verkopen omdat ze verlieslatend waren. Nu bestudeert de retailer dus een verkoop.
De laatste twee jaar had Delhaize Group het moeilijk in de VS, waar de groep ongeveer 64% van haar omzet haalt. In het eerste kwartaal van 2013 maakte Delhaize echter weer winst in Amerika, onder andere door het sluiten van een dertigtal winkels. Met bijkomende sluitingen zet Delhaize dus vooral in op kostenbesparing en op haar Amerikaanse vlaggenschip Food Lion.
Beckers hield ook nog een afscheidsspeech waarin hij zei dat hij zeker fouten had gemaakt in zijn 15 jaar aan het roer van Delhaize, maar dat hij nergens spijt van heeft. “Ik heb van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt, dat is voor mij het allerbelangrijkste”, zei hij. Beckers zei ook nog dat hij alles gegeven had aan Delhaize, en dat hij “altijd een leeuw in mijn buik gehad heeft”. De afscheidnemend CEO kreeg tot twee keer toe een staande ovatie.
Op de langetermijnstrategie (Capital Markets Day) is het nog wachten tot na de zomer. De opvolger van Beckers zal mogelijk pas daarna aangeduid worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?