Dirk Tirez, die sinds afgelopen maart ad interim directeur was, wordt de nieuwe CEO van bpost. Zijn kandidatuur trok de aandacht van de Raad van Bestuur, vooral omwille van zijn kennis op het vlak van logistiek en e-commerce.
De 56-jarige Dirk Tirez is geen vreemde bij bpost. Hij was al enkele jaren actief binnen het bedrijf en bekleedde de functie Chief Legal & Regulatory Officer en Secretaris van bpost, was president van bpost bank en was lid van het directiecomité van het postbedrijf dat wordt belast met juridische, reglementaire, strategische en M&A-aangelegenheden. Hij werd uit vele kandidaten gekozen vanwege zijn kennis op het gebied van logistiek en onlinehandel. Dirk Tirez begon zijn loopbaan bij het advocatenkantoor Cleary, Gottlieb, Steen & Hamilton in New York als lid van de New York State Bar en bekleedde diverse functies in de particuliere sector. Daarna werd hij juridisch adviseur bij de Belgische minister van Financiën en was hij, voor hij bpost vervoegde, juridisch directeur voor Europa en secretaris-generaal van NASDAQ Europe, een dochteronderneming van Nasdaq Stock Market, Inc. Hij vervoegde bpost in 2003 als directeur van het juridische departement (voor hij ook de functie van secretaris-generaal op zich nam). Dirk Tirez behaalde onder meer een diploma aan de Rechtsfaculteit van de KU Leuven en een Master aan de Universiteit van Michigan, Ann Arbor, en nam deel aan verschillende executive education programma's aan de London Business School, INSEAD en Harvard Business School.
"bpost moet zijn transformatie voortzetten"
"Zijn expertise en grondige kennis van de sector van de post- en e-commerce logistiek, kwalificeren hem op unieke wijze om bpost group te leiden en om de implementatie van de strategie van het bedrijf te sturen. Dit heeft hij de voorbije maanden als CEO ad interim bewezen", benadrukt Audrey Hanard, voorzitster van de Raad van Bestuur van bpost. "Een nauwe samenwerking met de Raad van Bestuur, evenals een constructief sociaal dialoog, blijven in dit proces van het grootste belang." Dirk Tirez van zijn kant legt de nadruk op het volgende: "bpost heeft de eerste belangrijke stappen gezet door zich om te vormen tot een speler op het vlak van e-commerce logistiek, zowel in België als in het buitenland; daaruit blijkt dat onze pakketactiviteiten voorlopig de afname van de post compenseren. Er is echter nog veel werk voor de boeg en bpost moet zijn transformatie voortzetten en tegelijk voldoen aan de legitieme verwachtingen van de verschillende belanghebbenden en een gezond economisch evenwicht bewaren."